PDA

View Full Version : Behöver lite vägledning.....

Spjuthök
2000-10-10, 17:11
Hej!

Hörde om detta forum för ett tag sedan. Nu får vi se vad det går för!

Efter att ha kört mitt Windows 98 i över ett halvår så tyckte jag att det var dags att byta.
Systemet är helt kört i botten och jag snittar väl på två blåskärmar i timmen :l
Så nu har jag fixat Windows 2000 plus Red Hat 7 som jag tänkte lägga in. nu är det bara det
att jag inte känner mig sådär säker på allt detta fungerar. Det är här ni på wF kommer in i bilden ;)

Såhär hade jag tänkt det:

En partion på 10bg där jag kommer att köra w2k.
En partion på 9.1 där Red hat kommer att finnas.

För att sköta själva partioneringen så hade jag tänkt mig att använda Partion Magic som jag har installerat på min dator just nu. Men nu hör ju till saken att allt gammalt skall ut! Jag hade inte tänkt installera w2k ”över” 98: an utan jag skall börja om från början. Nu undrar jag: Går det att partionera och göra allt sådant klart...och sedan installera w2k på en av partionerna och låta den tomma vara orörd inför Linux installationen.
Eller är det bästa att först installera w2k på hela hdd: n och efter det installera Partion Magic och frigöra utrymme efter det. För mig låter det som ett bättre alternativ. Men jag vet inte riktigt, fungerar Partion Magic under w2k förresten?

Drivrutiner mm i Windows

Satt och funderade på om man skulle bli tvungen att börja leta efter alla drivrutiner när man slänger in w2k. Men så kom jag på att Windows själv har ”rätt” stora databaser med egna drivrutiner som brukar fungera. Här är mitt system, tror ni att jag behöver börja rota i mina gamla lådor eller borde Windows fixa allting:

Creative TNT2 32mb grafikkort
Soundblaster PCI 128 ljudkort
Netcomm Basic 56k modem
, hmm ..

Sedan var det väl ingenting mer som man måste bry sig om va? Allt annat fixar väl sig av sig själv? Det borde ju i och för sig grafikkortet med göra. Men det skulle inte skada om någon förklarade lite. Och hur går det med alla drivrutiner i Linux?

Och så lite Linuxfrågor....

Funderade lite på hur jag skall installera Red Hat. Förmodligen så blir det nog en Custom installation där jag installerar rubbet. Jag resonerar på det sättet att eftersom jag inte riktigt vet vad jag vill så kan jag ju ta allt! Eftersom jag har en rätt stor hdd (19,1gb) så skall ju det inte vara några större problem.

Förra gången som jag installerade Red Hat (den gången var det 6.2) så ställde jag det så i installationen så att Gnome drog igång direkt vid uppstart av Linux. Alltså att det var grafiskt ”från början”. Denna gången hade jag inte tänkt göra så. Dels eftersom jag vill välja mellan Gnome och KDE och dels eftersom jag inte vill köra enbart grafiskt. Känns som om man inte lär sig lika mycket då.
Så därför undrar jag bara efter lite olika kommandon som kan vara bra när man kommer in i Linux. Saker liknande hur man får igång Gnome eller KDE, osv.

LILO eller inte?...

Hade tänkt mig en liten tjusig Bootmeny vid uppstart där jag kan välja vilket av operativsystemen som jag vill köra. Red Hat eller W2k. Tänkte direkt på LILO. Men jag har inte så stor koll på det. Har inte Partion Magic ett litet program som sköter det?
Och hur skall man göra det rent praktiskt. Finns det inte ”regler” för hur man skall partionera för att det skall fungera? Har läst en del om det men aldrig riktigt greppat det.

Ersätta Windows program med Linux program.

Allt eftersom hade jag också tänkt mig att börja köra mer och mer Linux och mindre och mindre Windows. Så därför satte jag upp en lista på program som jag använder mig av mycket för att sedan kunna hitta motsvarigheter i Linuxvärlden. Skrev i själv på vissa ställen som ni ser, det är de som jag tänkt på. Kommentera gärna och kom kanske också med bättre förslag! Här kommer listan:

ACDSee 32(eller nått annat snabbt program för att titta på olika sorters grafik.)
Har inte så mycket tid att vänta på stora grafikprogram att dra igång för att visa en enda liten bild.
Photoshop --- Gimp?
Babylon, eller någon annan form av direkt översättare.
Getright
Icq --- Finns förmodligen 100-tals kloner. Vilken är din favorit?
JDK(Java development Kit)
Dw3, detta är nästan det absolut viktigaste
Office 2000 --- Star-Office? Det använder dessutom.doc formatet. Eller?
Napster
Partion Magic
Winzip --- Kanske finns något ”inbyggt”?

Finns det någonting mer som man kan tänkas behöva. Fast det kanske man kommer på när man väl slängt ut allt ;)

Sammanfattning

Punktade upp de viktigaste punkterna för er som inte orkar med att läsa allt ovan:

Vilken ordning skall jag installera allt? W2k först eller?
Windows drivrutiner. Hur fungerar det, måste jag samla ihop alla mina drivisar eller tror ni att W2k har dem, och hur är det med Red Hat?
Linuxkommandon, bara några enkla. T ex hur man får igång Gnome KDE osv.
LILO eller inte?
Ersättningsprogram, se listan ovan

Om någon skulle vilja ta sig tid och läsa igenom detta och råda mig lite på vägen. Som jag hoppas att ni förstår så vet jag ungefär vad det handlar om men är inte helt säker på alla saker. Skulle med andra ord behöva lite vägledning.
Jag förstår också att alla inte har tid att sitta och läsa igenom allt detta. Men det är ju frivilligt. Så skriv helst inge dumma kommentarer! Jag har faktiskt läst på en hel del. Men en del information kan vara lite svår att få tag på.

Orkar du inte läsa allt... svara på de delar som du känner att du skulle kunna hjälpa mig med.

Jag vore mycket tacksam för lite hjälp. Det är ju trots allt ett ganska stort ”steg”. Och jag har hört mycket gott om er här på webForum.

Mycket varma hälsningar Tomas Johansson

[Redigerat av Spjuthök den 10 okt 2000]

Muzzafarath
2000-10-10, 17:28
Och hur går det med alla drivrutiner i Linux?

Kolla in hardware.linux.com.

Så därför undrar jag bara efter lite olika kommandon som kan vara bra när man kommer in i Linux.

pico - Texteditor
ps aux - Kolla processer
kill - Döda process
startx - Starta det grafiska (X). Vill du starta GNOME måste du först ändra i en fil, den finns i den hemkatalog och heter .xinitrc. Vill du starta KDE skriver du startkde i den, vill du starta GNOME skriver du gnome-session i den.

Och hur skall man göra det rent praktiskt. Finns det inte ”regler” för hur man skall partionera för att det skall fungera? Har läst en del om det men aldrig riktigt greppat det.

De partitioner som du vill kunna boota ifrån måste ligga innan den 1024:e cylindern på hårddisken (nu vet jag inte om den version av LILO som finns i RH klarar av att boota från partitioner bortom den 1024:e cylindern, samma sak med W2k's bootloader). Jag gjorde så att på första partitionen installerade jag Windows (den partitionen är 450 mb stor), och i Linux' (SuSE) installationsprogram satte jag /boot partitionen direkt efter C:, /boot blev 20 mb stor.

Programmen: Freshmeat (http://www.freshmeat.net). Du hittar allt där. WinZip finns "inbyggt" (unzip).

bughawk
2000-10-10, 17:34
>>Photoshop --- Gimp?<<
Gimp är den enda värdiga konkurrenten till Photoshop, så vitt jag vet...

>>Babylon, eller någon annan form av direkt översättare.<<
vet icke.
>>Getright<<
Vet inte.
>> Icq --- Finns förmodligen 100-tals kloner. Vilken är din favorit?<<
Jag kör licq, men den är lite buggig..
sen beror det ju på om man kör KDE eller Gnome..
>>JDK(Java development Kit)<<
Kolla SUNs hemsida, det borde finnas något där ?
>>Dw3, detta är nästan det absolut viktigaste<<

Undrar jag också..
>>Office 2000 --- Star-Office? Det använder dessutom.doc formatet. Eller?<<
Star-Office ska visst vara helt funktionsdugligt. :)
>>Napster<<
gnome-napster (gnome-napster.sourceforge.net (eller om det var .com..) ) är den som jag tycker är minst buggig...
>>Partion Magic<<
behövs väl inte?
Men det är möjligt att det finns.