Debian...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bughawk
    Medlem
    • 2000-06-14
    • 906

Debian...

Ja... Nu har jag bestämt mig för att börja köra Linux, och den dist som jag tycker verkar bäst är Debian.. Det är bara ett litet problem; hur sjutton laddar man ner det?

(Alltså.. Jag vill ladda ner och bränna, men jag har hört att man ska undvika CD-Imagesrna, utan istället ladda ner något program som skapar en cd-image av paketen som man laddar ner...)

Var hittar jag en HOWTO/tutor på detta?

------------------
    Mvh
    Yrin Eldfjell

[Redigerat av bughawk den 17 jul 2000]
    / bughawk <bughawk at chello.se>

Hemsidan (skol- och ungdomskulturrelaterade artiklar.)
  • bughawk
    Medlem
    • 2000-06-14
    • 906

Ingen som har någon aning?

------------------
    Mvh Yrin Eldfjell

"Shit happens, and hopefully, life goes on"

Comment

• FlashX
      Medlem
      • 1999-11-30
      • 992

Jag tror inte vi förstår frågan riktigt

Image-filerna är filer som brännarprogrammen skapar. Anledningen till att du hört att man ska undvika dessa, är förmodligen för att dessa varierar med olika program. Det brännarprogram som man själv har, måste alltså stödja det nedladdade formatet.

Om du väljer att ladda hem en image-fil, så är du således tvingad att bränna denna på en skiva för att kunna installera programmet.
      Har iofs för mig att det ska finnas speciella program som kan klara att omvandla image-filen direkt på hårddisken, och det kanske var det som du menade?

Om du inte väljer att ladda hem en image-fil utan tar hem hela paketet, tja... då är det väl bara att bränna över filer på en CD direkt. Att först göra t.ex en iso-fil för att sedan packa upp den igen, verkar ju lite som att gå över ån efter...

Comment

• bughawk
        Medlem
        • 2000-06-14
        • 906

Jag hittade programmet för att ladda ner paket och skapa boot-bar CD-Image här:

Tack ändå!

------------------
        Mvh Yrin Eldfjell

"Shit happens, and hopefully, life goes on"

Comment

• FlashX
          Medlem
          • 1999-11-30
          • 992

Aha, det var för att göra CD:n boot-bar
          Det brukar också finnas en boot_image-fil med distrubitionerna som man kan extrahera till en diskett, för att boota via den.

Bra att det löste sig och lycka till med det nya OSt.

Comment

Working...