View Full Version : Felmeddelande i XP
Archimedes
2001-12-10, 20:20
Jag får blåskärm lite då och då i XP och i felmeddelandet som kommer upp så står det
0x0000000a(0x00000004, 0x00000002, 0x00000000, 0x804f1a9e).
Har sökt på Microsofts sida men hittar inget där.
Någon som vet vad det kan vara?
I systemloggen så står det att innehållet sparades i C:\Windows\Minidump\, filen är en *.dmp-fil.
Hur läser man en så fil?
SirPeter
2001-12-10, 20:24
Man behöver ett speciellt program för att läsa såna filer tyvärr.
Rikard kommer troligtvis att lägga ut ett svar till dig under natten, han kan sånt där utantill. :OO ;)
r) nån flyttade mina tangenter. ;)
------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....
[Redigerat av SirPeter den 10 dec 2001]
Rikard kommer troligtvis att lägga ut ett svar till dig under natten, han kan sånt där utantill
Bah! jag har lärt Rikard allt han vet om STOP-meddelanden §e
Stop 0x0000000A betyder "Irql_Not_Less_or_Equal" vilket i sin tur beror på felaktiga drivrutiner och/eller hårdvara;
förklaring till felmeddelandet (http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=%2fsearch%2fviewDoc.aspx%3fdocID%3dKC.Q311 564)
Så frågan är; vad installerade du sist innan STOP-meddelanden började dyka upp?
Grafikkortsdrivrutiner kanske?
Ljudkortsdrivrutiner? ...osv
------------------
Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
-Steve Ballmer Microsoft CEO
Archimedes
2001-12-10, 20:44
Så frågan är; vad installerade du sist innan STOP-meddelanden började dyka upp?
Det kommer jag inte ihåg.. :r har fått meddelandet några gånger...
Det verkar som om det kommer när datorn har stått på en hel dag och när man kommer hem från jobbet och pillar lite på musen så att skärmsläckaren hoppar ur då efter någon/några minuter och efter lite klickande så verkar det komma.
Grafikkortet?
Hmm såg ju nu att det handlade om uppgradering i artikeln, men det är detsamma, felmeddelandet i sig betyder iaf samma sak.
Du kan ju testa med att köra en "restore" till en punkt där du vet att du inte hade några STOP-meddelanden, funkar bra i XP.
Och sedan hålla noga koll på vad och när du installerar drivisar/program, om det ev skulle komma tillbaka.
------------------
Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
-Steve Ballmer Microsoft CEO
[Redigerat av Reefer den 10 dec 2001]
Archimedes
2001-12-10, 20:50
Jag knallade till Matrox sida och laddade hem nya drivisar.....få se om det blir bättre.
Bah! jag har lärt Rikard allt han vet om STOP-meddelanden
Fan Reefer, du har ju humor... §e :e
0x0000000a(0x00000004, 0x00000002, 0x00000000, 0x804f1a9e)
Den smäller således på IRQ2 och det sker i samband med att något försöker läsa från minnesadress 804f1a9e.
EasyCD Creator?
Eller... hmm...
Någon produkt från Norton installerad?
[Redigerat av Rikard den 11 dec 2001]
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.