PDA

View Full Version : Terminal Services vs Remote Desktop

clarkbones
2001-11-28, 11:11
Hej! Jag vill kunna styra min dator från distans. I XP finns ju Remote Desktop. Alternativet är att köra Terminal Services i Win 2000 Server. Det är bara jag själv och möjligtvis ett par kollegor som skall använda denna funktion. Vad finns det för för- och nackdelar med respektive lösning? Bortse från klientinstallationen som man måste göra med TS.

------------------
Spango om handikappanpassning av site: Får man den att funka i Lynx betyder det att man inte runkar loss för mycket i grafiska orgier, vilket blinda/gravt synskadade brukar ha svårt att ta till sig.

stoffe-2k
2001-11-28, 11:34
Priset för Terminal Server är ingen aspekt eller... :OO

------------------
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

clarkbones
2001-11-28, 13:47
Inte när den redan är betald

------------------
Spango om handikappanpassning av site: Får man den att funka i Lynx betyder det att man inte runkar loss för mycket i grafiska orgier, vilket blinda/gravt synskadade brukar ha svårt att ta till sig.

Robban
2001-11-29, 11:09
Med Remote Desktop kan ju bara en åt gången jobba, och det kan ju vara en ganska stor begränsning ibland.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Swey
2001-11-29, 16:09
Kan man få bort den begränsningen genom att installera Terminal Services eller måste man gå över till Server-verisonen av Windows 2000?

------------------
- Swey
Med reservation för upprörda känslor.

clarkbones
2001-11-30, 14:56
Vad jag vet är det bara server som kan köra TS

------------------

Swey
2001-12-01, 17:23
Är det inbyggt i kärnan?

------------------
- Swey

SirPeter
2001-12-01, 17:26
Det är väl snarare en fråga om vad du skall köra för applikationer på datorn, vissa program är ju inte anpassade för server och tvärtom. Eftersom du troligtvis redan har xp i den så kör med remote desktop.

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

Swey
2001-12-01, 23:40
"Eftersom du troligtvis redan har xp i den så kör med remote desktop."

Läs Robbans inlägg.

------------------
- Swey

SirPeter
2001-12-02, 08:01
Swey>>Jo men det var ju bara han själv och möjligtvis ett par kollegor som skulle använda den. Vi kör på det sättet på jobbet och det har inte varit några konflikter än iaf.

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

Swey
2001-12-02, 10:58
"Jo men det var ju bara han själv och möjligtvis ett par kollegor som skulle använda den."
Ja, men han (och jag) kanske vill att flera personer ska kunna använda en dator samtidigt.

Microsoft har fixat ett sätt att göra detta möjligt, men de fullföljer det inte, utan spärrar möjligheten att använda datorn från mer än en plats samtidigt. Det tycker jag är trist.

------------------
- Swey

SirPeter
2001-12-02, 11:04
Jo men det har säkert att göra med att det är Pro-version bara. Det är ju inte meningen att mer än en person skall använda en sån heller. Troligtvis är det därför dom har gjort på det sättet. När server-versionen kommer så finns det säkert ett annat alternativ som gör det möjligt.
man kan ju inte direkt jämföra RD med TS eftersom den ena snurrar på en server och den andra på Pro.

------------------

Swey
2001-12-02, 11:17
Nä, Pro är inte avsett för en person, utan för en dator. De har ju skapat Fast User Switching för att verkligen visa att flera personer kan avända samma dator. Varför ska det då vara så otänkbart att låta flera personer använda datorn SAMTIDIGT i så fall?

Server-versionen av Windows XP kan man ju inte använda. Den är avsett för servrar. Jag vill ha en datorn som arbetsstation med möjlighet att komma åt den utifrån samtidigt som den användes där den är.

Fast då får jag väl skippa Windows, vilket jag redan har funderat på att göra förr eller senare.

------------------
- Swey

SirPeter
2001-12-02, 11:27
Pro är avsett för en person åt gången, därav licenspriset. Serverlicens köper man "per användare" och då kan man också använda den samtidigt. När serverversionen kommer sedan så kommer du säkert att se att det finns möjlighet att använda den samtidigt med. Men jag förstår hur du menar ändå.

------------------

Swey
2001-12-02, 11:36
Vad bra att vi förstår varandra. :)

Men jag tror du har fel. Man kan sätta upp både filserver och webbserver för upp till 10 användare. Då borde man kunna göra det samma för Remote Desktop.

------------------
- Swey

SirPeter
2001-12-02, 12:00
Hojta till om du hittar en lösning för det är ju onekligen en funktion som man kan använda. ;)
Det där med att sätta upp en fil resp. webserver på Pro-versionen är ju iofs en sanning med modifikation. Det funkar ett tag men man får ju starta om den med jämna mellanrum för att dom där tio anslutningarna är använda, jag kallar det inte för något fungerande serveralternativ iaf. Pro är kanonbra att testa saker med men inte för att använda i skarpt läge tyvärr.

------------------

[Redigerat av SirPeter den 02 dec 2001]