View Full Version : Installera ME efter W2K + dual boot
Kör W2K med några NTFS partioner på 3 diskar. Tänkte installera ME på en disk och vill kunna välja W2K eller ME vid boot. Tänkte ta en disk och partionera/formatera den till FAT32. Sätta den som boot disk i BIOS och installera ME på den. Tror att detta bör fungera eller...? Om jag sen sätter tillbaka W2K disken som boot disk kommer då W2K att känna av att det finns en ME installation på en disk och att jag sen kan välja OS vid boot. Jag vet att det fungerar tvärtom, dvs ha Win98/ME på installerat och sen installera W2K, men lite osäker tvärtom. Speciellt när jag har NTFS som ME inte kan läsa...
[Redigerat av WhatsUp den 10 okt 2000]
Baalzamon
2000-10-11, 21:12
Jag är själv lite osäker...jag har alltid gjort så att jag har installerat 98/ME först, sen NT/2000. Det ska nog gå om du installerar ME på den första partitionen, sen väljer reparera startmiljön/startfiler i win2000 installationsprogram. Men, som sagt, osäker.
/Baalzamon
PenguinKiller
2000-10-11, 21:27
ska det inte funka med D:\="Windows ME"
i boot.ini?
eller måste Windows 2000 ha en kopia av bootsektorn på system partitionen?
Jag får försöka testa i helgen och se hur det går...
Baalzamon
2000-10-12, 21:21
Jag tror att win2000/NT måste ha ett antal filer på boot-partitionen (c:); NTDETECT.COM, ntldr, boot.ini m.m. för att kunna starta, i alla fall om man vill dual-boota. Annars kan man installera BootMagic (ingår i PartitionMagic).
------------------
/Baalzamon
PenguinKiller
2000-10-12, 21:29
Balsamschampoo...erhmm...men dom filerna har han redan (på sin system partition)...det jag pratade om var Windows ME:s bootsector!
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.