View Full Version : Antal sidor
Jag gör en mall som ska vara låst när den fylls i. Ska lägga in sidnummer och antal sidor. Går bra att lägga in i sidhuvudet, men antal sidor visas inte rätt om man skriver ett dokument från mallen och det blir fler sidor än mallen hade när den gjordes. Man måste alltså lägga in antal sidor precis innan man skrivit klart.
Det funkar inte om mallen är låst, för då går det inte att komma åt sidhuvudet. Hur gör man för att antal sidor automatiskt ska uppdateras om man gör fler sidor? För det måste väl gå? Om inte annat med Visual Basic?
------------------
Soffi
Det låter som att uppdateringen inte sker riktigt som den ska.
Jag är inte säker på att jag kan hjälpa dig med det tekniska, men jag kanske kan vara bollplanket som gör att du löser det själv. :)
Jag är inte riktigt med på vad du menar med ordet mall. Är det en standardmall i Word - d.v.s. dot-fil - eller har du gjort något makro som skapar ett formulär som sedan fyller i dokumentet?
I det senare fallet rekommenderar jag att lägga till funktionen uppdatera fält (F9) i slutet av makrot.
Om det är det tidigare känns det snarare som att det är en inställning i Word. Jag har för mig att det finns någon inställning någonstans som innebär att fält uppdateras innan t.ex. utskrift.
Lite idéer på vägen?
Tack för svar :-). Det är en vanlig dot.mall och det funkar bra med inställningen att uppdatera fält vid utskrift. Men problemet är att dokumenten egentligen inte ska skrivas ut, utan sparas på diskett.
Jag hittar tyvärr inte ngn inställning där fält uppdateras vid spara.
Tänkte att man kunde göra ett makro som låser upp och uppdaterar det fältet (det går ju i Excel), men det går inte att spela in makro när bladet är låst!
Har du några andra tips?
------------------
Soffi
Då fortsätter vi bollandet...
Om jag inte minns helt fel går det att lägga in ett VB-skript som heter typ "auto.close" eller motsvarande. Skapa ett skript som avser att uppdatera fälten i samband med stängning eller vid sparande? Kan det vara en lösning månne? :)
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.