View Full Version : Flash-site
Hej!
Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig lite? Hur bygger man upp en hel site i flash? Jag vet hur man gör olika texteffekter och movieclips och knappar osv, men hur kopplar man ihop det hela till en enda stor site? Har man olika swf-filer eller har man bara en enda stor? Alla svar är tacksamt välkomna!!
------------------
manna
Hej manna!
Jag är ingen expert på just flash men har byggt ett par enklare siter med programmet. Du kan välja att antingen göra en stor swf-fil eller koppla ihop flera små delar, det senare är nog att föredra om du har en större site och personer med modem skall kunna kika på sidan (vet dock inte om man kan "streama" innehållet eller liknande om man har en stor swf-fil).
Fördelen med att göra en stor fil är att folk kan ladda ner filen och kolla på hela sidan utan att vara uppkopplade.
Ja, det var den lilla kunskap(?) jag hade att bidraga med...
------------------
Det känns skönt att veta att vissa saker helt enkelt inte går att förklara med sunt förnuft.
Okej, men när det gäller olika händelser som tex klicka på en knapp på menyn-en sak händer, klicka på en annan knapp en annan sak händer-gå tillbaka osv... hur fungerar det om man då har olika swf-filer? Det kanske är så att en enda stor fil är att föredra för smidighetens skull, men då undrar jag hur man kopplar ihop två eller fler movieclips på huvudscenen. Lägger man dem i olika lager, på olika times, eller ska man skripta dvs go to movieclip 2 osv ??
------------------
manna
JaktJanne
2001-04-14, 17:40
Mycket frågor ;)
Vad du undrar över är om du skall bygga upp en hel site i 1 fil eller flera.
Helt klart så skall du bygga upp den med flera filmer, med detta så är det många fördelar:
snabbare laddning.
du har det lättare att ändra då du kan bygga upp det på ett annat vis.
men då undrar jag hur man kopplar ihop två eller fler movieclips på huvudscenen.
Du kan göra hur du vill höll jag på att säja och det är delvis sant. Nu vet jag inte om du har 4:n eller 5:n. I F5 så har du ett script som heter attachMovie så du kan koppla klipp i ditt bibliotek som kan vara till användning här.
Annars så kan du ladda in klippen hur du vill och i första framen sätta action stop och i från klipp1 starta klipp2 med TellTarget.
Som sagt va, sätten är många.
Lycka till :bire
------------------
Janne (http://www.jarvidsson.net)
"Det är för väl att lögnen finns - för tänk om allt man hörde var sant.
Albert E
Tackar ödmjukast för alla tipsen..Jag kommer prova mig fram och när den dagen kommer då jag förhoppningsvis kommer att lägga upp siten så meddelas det defenitivt här!!
------------------
manna
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.