View Full Version : Komprimering i Premiere
Hej, Jag håller på att lägga in ett intro i en MPEG filmsnutt.
Filmen är ca 7 sek. lång och ca 900Kb stor.
När jag har gjort mina modifieringar och ska spara/exportera filmen så får man ju välja format och codec, men hur jag än bär mig åt så blir filmen jättestor, mellan 3 och 30! Mb.
Är det någon som har några tips om vilken codec som är "bäst" och HUR jag kan få filmsnutten lika stor som ursprungsfilmen :q
Filmen har alltså inte blivit längre och jag har inte ändrat bredden och höjden på filmen.
\\Magnus *hjälp*
Jag hoppas att det är en avi-fil du vill ha för det är det jag kan något om
När jag komprimerar brukar jag använda mig av MPEG-4 Video Codec V2 eller DivX.
Sen ställer jag bara in framesize och framerate(oftast 25)och ställer in ljudinställningarna ganska snålt. Det räcker, sen bör inte filen bli allt för stor
------------------
/Sandman
njaä... jag vill att det ska vara en mpeg-fil när den är klar också.
Kan ju säga att det är en videofilm med mycket rörelse i, ...har hört att det påverkar valet av codec.
någon?... :l
jag har inte grejat så mycket med premiere (5.1) så jag kanske har missat nån finess... men enda sättet jag fixade å få till en vettig mpeg-fil på var å först spara filmen i avi-format (kommer ej ihåg codec), sen körde jag ett prg som heter 'avi2mpeg'.
------------------
bloSSA på nätet (http://www.blossa.f2s.com)
Det låter vettigt bloSSA, har precis läst att MPEG INTE är ett lämpligt editerings format då en himla massa bildinformation är borttagen redan från början :l ,kvaliteten blir om möjligt ännu uslare då man försöker göra en video av en video som nästan inte finns. :h . Så det "bästa" är att FÖRST exportera filmen till ett format där bildinformationen finns kvar ( :q ) och sedan exportera den till MPEG....
Nu vet jag inte riktigt vad jag skriver, men jag tror att det vad nå´t sån´t.
------------------
Magnus
Jodå... så är det.
jag förstår inte heller vad du skriver men det låter lagom invecklat å tekniskt så det stämmer nog. :-P
------------------
bloSSA på nätet (http://www.blossa.f2s.com)
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.