View Full Version : Vilken databastyp? (ej SQL)
Hej, detta är ingen SQL-fråga men det är inte heller någon MySQL- eller Access-fråga så därför frågar jag här ändå.
Vilken databastyp är egentligen bäst att använda? Det finns så många att välja mellan och helst skulle jag vilja använda en som både fungerade i PHP, ASP, C++ Builder och liknande system. En heltäckande databastyp med andra ord. Eller är det bättre att använda olika databasertyper för olika system?
Några som jag känner till; dBase, Paradox, Interbase, Access, Microsoft SQL, mySQL, PostgreSQL.
Just nu använder jag Paradox för C++ Builder och mySQL för PHP. Operativsystemet är främst NT. Det skulle vara bättre att använda en typ som fungerade i båda.
Vilken är störst, bäst, enklast, (billigast)?
Tack för förslag, jag är inte någon databas-guru precis ;)
------------------
- Swey
Bäst, vackrast, styggast...
det finns ett par till att kolla på, ibm db2 är inte dum, inte heller oracle.
det gäller dock att ha lite deg om man ska satsa på oracle (som är ruggigt snabb och klarar otroligt mycket.). du får nog räkna med att punga ut med 150-200 tusen spänn för licensen. fast det kanske du inte har att lägga ut.
sen har vi ju informix, sybase och filemaker pro. och notes/domino.
de databaser jag har erfarenhet av är oracle och sql server, och jag måste säga att det är enklare att komma överens med en sql server än en oracle.
fast det är klart, ms sql server är inte helt gratis det heller.
det känns (och verkar som) att de flesta av de stora (microsoft, oracle, db2, m.fl.) är hyfsat plattformsoberoende och pratar ganska bra med php, asp, c++, java, o.s.v.
jag väntar med spänning på emissions inlägg här, den mannen kan ta mig fasen allt.
------------------
<A HREF="http://www.cartman.nu" TARGET=_blank>
If a packet hits a pocket on a socket on a port
and the bus is interrupted as a very last resort
and the address of the memory makes the data link abort,
then the socket packet pocket has an error to report.
</A>
emission
2000-08-27, 12:31
Vågar knappt svara efter sånt smicker :r
Vilken databastyp är egentligen bäst att använda?
Det beror alldeles på vad man ska göra, men jag återkommer till det.
Det finns så många att välja mellan och helst skulle jag vilja använda en som både fungerade i PHP, ASP, C++ Builder och liknande system. En heltäckande databastyp med andra ord.
Med en skaplig ODBC-drivis kommer man långt i de flesta miljöer. Visst kan man skapa system, med databasspecifika kopplingar (vanligt med Linux och MySQL), men det är sällan värt besväret (proggar man Linux kan det vara okej, eftersom ODBC inte riktigt är Linux hemmaarena).
Eller är det bättre att använda olika databasertyper för olika system?
Tja, håller man på med Windows, och ska lägga in lite användarinformation eller nåt i en enkel databas, så är det dumt att inte använda Jet, eftersom den alltid finns där. I större webbapplikationer räcker det dock inte riktigt till.
Några som jag känner till; dBase, Paradox, Interbase, Access, Microsoft SQL, mySQL, PostgreSQL.
....Oracle, 4D, Informix, Sybase, OpenBase, PrimeBase, mSQL..... listan kan göras lång. :)
Just nu använder jag Paradox för C++ Builder och mySQL för PHP.
Vilket är lite av standardval för de båda miljöerna.
MySQL är trevligt som tusan, men man ska vara medveten om att mycket saknas, som finns i större, dyrare SQL-databaser. Utvecklingen går dock fort, och det är ingen större risk att MySQL försvinner, så trivs man med det idag finns det ingen större anledning att byta.
MySQL är optimalt för webbplatser, utan stora mängder inbyggd affärslogik, och det är där de tunga namnen, Oracle, Ms-SQL etc. kommer in. Det är självklart aldig fel att kunna hantera dessa, och om du lär dig t.ex. Oracle så kan du komma långt på arbetsmarknaden.
Mitt råd är alltså att du fortsätter med MySQL, och kör det mot C++ Builder också. Parallellt kan du knåpa med fria utvecklingsversioner av tyngre grejor, bara för att lära dig stored procedures, triggers etc.
Parallellt kan du knåpa med fria utvecklingsversioner av tyngre grejor, bara för att lära dig stored procedures, triggers etc.
right on the money! skaffa dig sql server, 120-dagars och kör igång med procedurer. om du tycker det är kul med databaser, så borde det bli ännu roligare när du får peta i stored procedures, vyer, triggers, o.s.v.
------------------
mannen, myten, mutanten.</A>
Danmagnus
2000-09-03, 18:42
Det kostar ju kraftigt med pengar.
vad kostar kraftigt med pengar?
sql server 120-dagars kostar, senast jag kollade, ingenting.
och jag lovar, på fyra månader hinner man lära sig en himla massa.
------------------
det man inte minns har inte hänt.
hit med en berka!</A>
Danmagnus
2000-09-04, 13:38
lägg ner, att få använda den utåt ordentligt kostar sisådär 50 000:- .
MS SQL Server Standard ingår i BackOffice SBS som kostar runt 15000.
Det räcker väl antagligen?
------------------
- Swey
Bäst, vackrast, styggast...
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.