PDA

View Full Version : Visa antal poster i ett diagram?!?

brw
2000-08-01, 13:51
Jag undrar hur man räknar poster ur en kolumn i en databas som innehåller ett visst värde och talar om det i siffror.

Säg att en post med en kolumn som heter retur innehåller siffran tio och en till post med samma kolumn innehåller siffran 2 och en till fast där är värdet tomt... jag vill alltså att den skall räkna igenom alla poster i kolumnen retur för att se om det finns något och sedan rapportera det i form av ett tal. varje post skall alltså plusas på med 1 hela tiden.

Så om jag har 10 poster i databasen och en kolumn som heter retur så vill jag att den skall tala om hur många av alla dom posterna som innehåller ett värde i returkolumnen.

Mycket tacksam för svar!
/brw

emission
2000-08-01, 21:28
SELECT COUNT(retur) AS antal WHERE retur IS NOT NULL

Flyttas till "SQL"

brw
2000-08-02, 06:32
'Case' förväntas.

statistics.asp, rad 27

SELECT COUNT(retur) AS antal WHERE retur IS NOT NULL
-------^

emission
2000-08-02, 06:52
Det är en SQL-sats, inte ASP-kod. Du måste exekvera den i en databaskoppling.

brw
2000-08-02, 07:09
:q

Hehe du skulle inte kunna ge mig ett exemel på koden för att exekvera den?

/brw

brw
2000-08-02, 07:12
jag tror jag kom på det.

får se om det funkar annars får du hjälpa mig.

brw
2000-08-02, 09:24
Hmm
jag får det att fungera på 2 utav mina poster i databasen

jag gör enligt följande:

Set number1 = Connect.Execute("Select Count(quantity) AS antal1 FROM recsys WHERE quantity IS NOT NULL")
Set number2 = Connect.Execute("Select Count(quality) AS antal2 FROM recsys WHERE quality IS NOT NULL")
Set number3 = Connect.Execute("Select Count(approved) AS antal3 FROM recsys WHERE approved IS NOT NULL")

Och när jag anropar dessa.. gör jag följande:

Quantity <% =number1("antal1") %><br>
Quality <% =number2("antal2") %><br>
Approved <% =number3("antal3") %><br>

Men det fungerar bara på de 2 översta.. fältet är exakt identiska med indexering och sådant..
Men på approvedfältet visar den att det är 10 poster som IS NOT NULL fast där är ingen markerad. Finns alltså inget värde i nån av posterna i den kolumnen.

Ibland räknar den även alla poster i databasen.

Finns det ingen säker lösning som räknar vilka poster som har ett värde i en kolumn eller har jag missat nån kodsnutt?

/brw

brw
2000-08-02, 10:11
ah.. löste det med

Set number5 = Connect.Execute("Select Count(*) AS antal5 FROM recsys WHERE napproved > ''")