PDA

View Full Version : Dreamweaver - onlineredigera???

Skywalker
2001-06-28, 07:27
Kan man med Dreamweaver redigera html & aspsidor som ligger på en webserver direkt utan att ladda hem dom med ftp till sin lokala dator?

Det vore annars en feature som nån borde ta tag i ;)

r) stavar som en kråka..

[Redigerat av Skywalker den 28 jun 2001]

Jymdis
2001-06-28, 07:35
jepp..
eller..
jo.. fast du laddar ju fortfarande hem filen (via ftp).. bara att du inte måste sitta och göra det manuellt.. och du editerar direkt på webbplatsen om man säger så...

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Skywalker
2001-06-28, 07:43
Ehh.. Vad? :q

Mindre svammel tack! Det är tidigt på morgonen i Falun just nu om man säger så.. liksom typ :e

sgtpepper
2001-06-28, 07:55
Det Jymdis menar är att du direkt kan editera filer som ligger på en server, dessa filer hämtas/sparas med ftp-protokollet direkt av Dreamweaver i "bakgrunden" och för dig själv så är det egentligen ingen skillnad mot att jobba lokalt mot hårddisken.

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

Skywalker
2001-06-28, 07:57
Detta är något som alla, eller iaf de flesta webhotell stödjer eller?

isf låter det kanon!

sgtpepper
2001-06-28, 08:23
Stödjer/tillåter webbhotellet ftp-access så funkar det, annars inte.

Jag har inte kört Dreamweaver med ftp-funktionen men jag använder samma typ av funktion i UltraEdit och det är väldigt bekvämt.

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

Skywalker
2001-06-28, 08:30
Jag ska definitivt ge det en chans.. Lite jobbigt att göra småuppdateringar lokalt och sedan ftp:a hela tiden.

Nån annan somn har erfarenheter av Dreamweavers funktioner?

Jymdis
2001-06-28, 09:30
okej skywalker.. nu ska jag säga det så enkelt jag kan:
Dreamweaver rockar.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Skywalker
2001-06-28, 09:48
Jymdis: Jaja, lugna sig nu... Vad jag vet så är det inget som slår NotePad ;)

Jag använder faktiskt Dw UltraDev ibland och tvingas därför erkänna att det funkar bra... Men Rockar gör det inte.. Möjligen Popar :e

Q
2001-06-28, 10:12
Hur bär man sig åt för att jobba med DW online då? Nu har jag en spegel hemmavid och kör över filerna med vanliga ftp-proget (DWs inbyggda är så segt)...
Nån inställning nånstans som jag missat? :q

------------------
It's better to burn out than to fade away!
There can be only one!

Jymdis
2001-06-28, 10:19
nä.. DW rockar faktiskt :P
iaf.. Q.. provat med att ändra inställning på check in / check out?

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

Skywalker
2001-06-28, 10:29
There can be only one!
-Hmm... The Kurgan minsan!! ;)

Dw är alltså segt att ftp:a med? Har jag fattat saken rätt nu?
Frontpage då? Jag har tillgång till FrontPageExtensions eller vad det nu heter på Digikom.. Kan det vara ett bättre alternativ?

jonne
2001-06-28, 10:51
För den allmäna samvarons skull kommer jag att låtsas som om jag inte hörde att du använde F-ordet.

------------------

Thou shalt see a doctor and get rid of it if thou sufferest from
"Pop-Up Window Madness". Pop-ups are not meant to be used as a way
to get to the next page.

[Redigerat av jonne den 28 jun 2001]

Jymdis
2001-06-28, 10:51
NOOOOOOO!
MY GOOOOD!
inte Frontpage för guds skull!
Dreamweaver är inte segt.. inte vad jag märkt iaf :) ifs sitter jag på bräädband :)

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

JaktJanne
2001-06-28, 10:52
Dw:s ftp är lite segt men man har bra koll på sin uppladdde sida, finns lite bra funktioner att använda om man tex är flera om samma projekt osv.

Läs mer hos Macromedia: http://www.macromedia.com/support/dreamweaver/site_planning/site_understanding/ (http://www.macromedia.com/support/dreamweaver/manage/site_remote/site_remote04.html)

------------------
Utan signatur för tillfället.

[Redigerat av JaktJanne den 28 jun 2001]

[Redigerat av JaktJanne den 28 jun 2001]

Skywalker
2001-06-28, 10:54
..och för den webForumliga samvarons skull så vill jag informera om att i denna tråd krigar vi inte om vilken editor som är bäst eller tramsar mer än nödvändigt.. ;)

Jag testar gärna Frontpage!

JaktJanne
2001-06-28, 10:57
Jag testade Fp 98 för ett tag sedan men det var väldigt knöligt att få grepp om det, så jag fortsatte med mitt Dw och kör med 4:n och är hel nöjd.

------------------
Utan signatur för tillfället.

Bengan
2001-06-28, 23:15
Skall du endast ha ett program för att hålla koll på uppdaterade filer, kunna redigera online och ha som projekthanterare så är faktiskt inte Frontpage 2000 sååå tokigt.

Jag använder det som "bas" just för detta och redigerar sen i andra program som UltraEdit o EditPlus mm.
Du kan exempelvis ställa in så att FP öppnar .asp (eller vilken fil som helst) filer i en annan editor.

Började köra FP för att ett företag använde det till sina projekt och sen dess har jag det kvar. Helt godkänd som projekthanterare för mindre siter.

------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com (http://www.bengan.com) | Brossans Räjser (http://www.bengan.com/predator/)
"Better to be hated for who you are than loved for who you're not."

Q
2001-06-29, 10:14
Bojkottar Frontpage sen jag upptäckte att de slutat utveckla den för Mac - på jobbet sitter jag med Frontpage 1.0c från 1997... Kul! :l

Att MS sen glatt promotar den på sin web gör ju inte saken bättre.

------------------
There can be only one!

Jymdis
2001-06-29, 11:49
hum.. tycker folk här brukar vara känsliga för program som lägger till massa skitkod i html:en.. Frontpage är obestrid kung bland dessa program.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

Erik Juhlin
2001-06-29, 12:52
Då har du inte sett Word.. :)

------------------
/Erik
www.juhlin.nu (http://www.juhlin.nu/) /sk8files/ (http://www.juhlin.nu/sk8files/) /mp2d/ (http://www.juhlin.nu/mp2d/)

Jymdis
2001-06-29, 13:19
men folk som använder det till html dokument får ju faktiskt bara skylla sig själv.. så enkelt är det.. frontpage är ju bara en WYSIWYG-editor..

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

Spender
2001-06-30, 12:46
Då har du inte sett Word..

Word 97 lyckades göra en kod på typ 100 rader när jag bara skrev en rad text.

------------------
Joakim Rosenqvist
Ah! this miasama of a rotting God!

hp
2001-07-24, 14:30
Håller faktiskt med om att Dreamweaver rockar. Man har mera koll på siten och det finns möjlighet att köra "live data". Ultradev shopping-extension var heller inte dumt. Har inte satt mig in i programmet förrän nu och jag måste säga att jag är imponerad. Dessutom sitter det utvecklare och fixar till bra extensions som man kan tanka hem också.

------------------
Den som väntar på ***** kuvert väntar aldrig för länge....