PDA

View Full Version : WAP-gateway

Baggis
2000-02-09, 15:44
Hej,

Vet någon av IP-adresser till 'öppna' WAP-gateway:s ?

/JrA

Robban
2000-02-09, 22:32
Kanske är jag som är ute och seglar, men jag var ganska säker på (efter att ha ögnat igenom specifikationerna) att det är din mobila leverantör som måste tillhandahålla en WAP-gateway (helt enkelt för att det som kommer ut ur den inte är i ett sådant format att det kan färdas på Internet)? Hur hade du tänkt att ansluta till denna WAP-gateway med din WAP-klient? Eller vad skall du ha den till?

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Baggis
2000-02-10, 05:02
Nej, en WAP-gateway( några kallar den WAP-server, det är inte riktigt rätt, men men.. ) måste inte tillhandahållas av min mobilleverantör, den *kan* tillhandahållas av dem om de så behagar. Jag vet redan av några fria som alltså accepterar 'anrop' från vilken IP-adress som helst. En WAP-gateway används bl.a. till att kompilera WML kod i textform till binärt data som är det enda en WAP-enhet förstår. Det har inget att göra med att datat inte skulle kunna 'färdas' på Internet. Och som sagt, den är högst väsentlig för att WAP-enheten ska fungera. Vad gäller hur jag ansluter den till min WAP-klient (en Nokia 7110) så fungerar det så att man ringer upp sin vanliga Internetleverantör via PPP och sen när man är uppkopplad mot Internet så letar telefonen upp den angivna WAP-gatewayen och skickar sina förfrågningar om WAP-sidor via den. Man programmerar alltså in en IP-adress till den gateway man vill använda i telefonen.

/JrA

Robban
2000-02-10, 05:56
En WAP-gateway används bl.a. till att kompilera WML kod i textform till binärt data som är det enda en WAP-enhet förstår. Det har inget att göra med att datat inte skulle kunna 'färdas' på Internet.

Nja, tänkte snarare på att WAP (väl) inte använder TCP/IP som protokoll (som är det rådande på Internet) utan har egna, WDP och WTP. En annan uppgift som en WAP-gateway har är, vad jag kan utläsa i.a.f., att även omvandla mellan dessa.

Men Nokia 7110 stödjer både TCP/IP och PPP menar du då? Har läst på Nokias hemsida att den har ett inbyggt modem, men fattade det som att man då måste ha en extern klient som klarar TCP/IP, PPP, HTTP o.s.v. (en bärbar dator t.ex.). Men är det som du säger så är det ju himla praktiskt. :)

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

[Redigerat av Robban den 10 feb 2000]

Baggis
2000-02-10, 06:59
Jo, det stämmer, gatewayen översätter ju mellan WAP-protokollen och WWW-protokollen förutom att översätta mellan text och binärt format på WML. Men WAP-protokollen liksom TCP bärs ju i grunden av IP (vid datauppkoppling med telefonen), vilket ju betyder att de kan överföras på Internet. Och 7110:an har fullt stöd för PPP och IP så den behöver ingen externenhet för att man ska kunna 'surfa' på WAP-siter med den.

/JrA

Olov
2000-03-02, 10:37
Hej!
Kolla på den här länken ungefär i mitten på sidan finns nog det du söker.
Mvh Olov
http://wap.colorline.no/wap-faq/