PDA

View Full Version : Bara för MS?

FlashX
2001-05-23, 08:11
Vilken fart det var här då :)

Nu har jag bara skummat igenom lite för att få en första uppfattning om vad det hela är för något.
Om jag förstått det hela rätt så krävs det att servern har en programvara för att man ska kunna skapa webbapplikationer med den här tekniken och för att det ska bli intressant för min del, så undrar jag nu om det finns (eller kommer att finnas) en möjlighet att köra detta på linuxservrar?

Vide
2001-05-23, 09:15
Inte ännu, men det ligger planerat hos MS att .NET skall bli ett plattformsoberoende ramverk, frågan är bara när.

Men det kan nog dröja ett tag till, då det inte ens kommit ut annat än betor ( ;)) än så länge till NT-miljö...

------------------
Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it...
webEye.nu (http://www.webeye.nu) SweQuake.com (http://www.swequake.com)

Herman
2001-05-23, 10:21
Jag tror inte att MS kommer migrera .NET till Linux.
Mer troligt är att det hela rör sig om ett säljknep, att få folk att tro att .NET kommer bli nya Java. Som det ser ut i dag finns det ingen anledning för MS att satsa på andra plattformar än sin egen.

------------------
Allt som oftast förbryllas jag
Det som nyss kändes tungt
Förbyts till motsatsen nästa dag
Märkligt att det kan bli så lugnt

Grynet
2001-05-23, 10:37
På visual studio konferansen i köpenhamn i år sa de att de skulle göra .net platformsoberoende. Även mot linux..etc.

Kan inte se varför de inte skulle göra detta.

emission
2001-05-23, 13:03
Stora delar av .NET bygger på öppna, ej MS-specifika standarder, så visst kommer det att bli plattformsoberoende till viss del. Självklart är det dock delar som kommer att förbli MS-specifika.

sgtpepper
2001-05-23, 14:56
Microsoft har skickat in vissa delar för standardisering men lägger inget krut på att själva tillhandahålla stöd för flera plattformar.

IBM och SUN kommer knappast att börja utveckla stöd för DotNet på sina plattformar.

Jag tror helt och fullt på det Herman skriver, anledningen till att MS vagt talar om plattformsoberoende är endast ett försök att locka över utvecklare till deras plattform, "kör NT nu så kan ni ju alltid gå tillbaka till UNIX någon gång i framtiden när vi stödjer det..".

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

Vide
2001-05-23, 15:20
Vad vi tror och vad realiteten visar sig vara kan nog te sig hur som helst.

Att unix-lägret är skeptiskt är väl i sin ordning, och kommer väl vara så tills annat är bevisat, så en diskussion är ganska lönlös... ;)

------------------
Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it...

spango
2001-05-23, 21:37
Jag skulle väl gissa att det blir lika plattformsoberoende som COM. Det finns till *NIX, men det rör inte en miljard pingviner i Antarktis.

------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.

Toonster
2001-05-24, 23:18
Eftersom MS redan har lämnat ut funktionsbeskrivningarna/API't, så kommer det nog att dyka upp stöd till flera plattformar. Eftersom .Net(webtjänsterna) i sig är plattformsoberoende med tanke på att det egentligen bara handlar om en ISAPI modul, så är inte migrationen på något sätt tekniskt omöjlig. Det som krävs för att köra en ASP.Net applikation är en tolk för assemblies koden (motsvarande Javasbytekod) och en ISAPI modul som kan sköta kopplingen från webservern.
Visual Studio.Net skapar samma assemblies oberoende av utvecklingsspråk, så självklart kommer det finnas ett intresse från andra plattformsutvecklare, speciellt när man har friheten att välja utvecklingsspråk, VB,Perl,Python,C#,Java mm

Visst, detta kommer att uppröra NIX/LINUX anhängarna, men lika mycket MS anhängarna.
Men faktum är, att all kod från .Net slutar i enassemblie kod, oavsett utvecklingsspråk. Det som krävs för att köra denna kod är en tolk, mycket lik Javas JVM.

Inte helt olikt Chilisofts försök att köra ASP, fast med .Net har MS delat med sig av API't.

Tveksamt dock om det kommer att hålla rent kommersiellt, misstänker att utvecklare för .Net väljer att hålla sig till Windowsplattformen, även om ett annat alternativ finns. Och utvecklare för Nix plattformar har en tendens till att hålla sig där...
Fast som programmerare ser jag en intressant produkt där de olika lägren kan mötas.

För min del har jag fått upp ögonen på Python, speciellt efter ett antal intressanta artiklar i Dr.Dobbs.
Och när man kan köra Python i VS.Net, då jäklar...
/T

------------------
This is what the KLF is about

sgtpepper
2001-05-24, 23:41
Men faktum är, att all kod från .Net slutar i enassemblie kod, oavsett utvecklingsspråk. Det som krävs för att köra denna kod är en tolk, mycket lik Javas JVM.
Dra på trissor! Exakt samma koncept som Java med andra ord, en teknik som du rackat ned på eftersom det är så himla dumt med JVMer... Hmmm.. :p

Java finns till fler plattformar än vad jag kan räkna upp, det gör att luddiga uttalanden om ett framtida plattformsoberoende för .NET känns rätt så ointressanta just nu.

------------------

Toonster
2001-05-25, 10:47
Plattformsoberoendet med .Net kommer nog bara att slå igenom när det gäller webapplikationer. Då behövs inte så mycket API anrop. Det sombehövs är som sagt, en ISAPI modul (typ PHP) som handar POST,GET mm. och en webserver som kan övervaka detta.

Visst har jag prackat ner på Java, men med .Net är det en annan sak, här utgår man från ett API, och portar med hull och hår till ett annat op. I Javas fall, försöker man vara mainstream, och hitta de API som "råkar" sammanfalla.

/T

------------------

Chainsaw
2001-05-25, 12:26
Visst har jag prackat ner på Java, men med .Net är det en annan sak, här utgår man från ett API, och portar med hull och hår till ett annat op. I Javas fall, försöker man vara mainstream, och hitta de API som "råkar" sammanfalla.Jag hänger inte riktigt med här. Påstår du att Javas klassbibliotek skulle vara helt ny mark för alla utvecklare, men att .Net-biblioteket inte skulle vara det?

------------------
Överraska din chef: kom till jobbet i tid idag.

Toonster
2001-05-25, 15:26
Nej
Det jag i stort menar är att när det gäller Java, så måste man som programmerare begränsa sig, eftersom "Native" plattformens API, bara finns i begränsat antal. Detta gäller oavset det är Linux,Solaris,AIX, Windows osv.
Java har inte, och kommer aldrig att täcka alla plattformars alla API'er.

I mna inlägg ovan så menade jag först och främst ASP.Net, där det redan från början är ett ganska begraänsat antal API'er, och då blir enklare att porta till olika plattformar.

/T

------------------

[Redigerat av Toonster den 25 maj 2001]

Chainsaw
2001-05-25, 15:59
Java har, vad jag vet, inte stöd för något API som bara finns för en enda plattform. En fruktansvärd styrka, enligt mig. Att emulera konceptet med OS/2-skuggor i Windows skulle vara helt oacceptabelt, för att inte tala om alla jämrans objektmodeller som finns. Männen bakom Java insåg det tidigt, och har satsat på att göra programmen portabla. Har Microsoft slängt in stöd för enbart-Windows-API:er i Net?

------------------

sgtpepper
2001-05-25, 17:00
Plattformsoberoendet med .Net kommer nog bara att slå igenom när det gäller webapplikationer. Då behövs inte så mycket API anrop. Det sombehövs är som sagt, en ISAPI modul (typ PHP) som handar POST,GET mm. och en webserver som kan övervaka detta.

Och vad får en Javautvecklare på Linux att vilja börja använda detta då? Vad vinner man som man inte redan har i och med Javas enorma klassbibliotek och de fem år som Java har utvecklats och mognat?

Visst har jag prackat ner på Java, men med .Net är det en annan sak, här utgår man från ett API, och portar med hull och hår till ett annat op. I Javas fall, försöker man vara mainstream, och hitta de API som "råkar" sammanfalla.

Nu snackar du om grafik- och GUI-APIer. Självklart så kan man inte i t.ex Swing täcka in samtliga native-funktioner för alla plattformar, men om du tror att Dotnet kommer att fungera bättre så tror du fel, den dagen man kan koda X Windows-applikationer i Dotnet bättre än vad man gör i C++ den dagen skall jag byta namn till Bill.

Utvecklar man plattformsoberoende grafiska klienter så gör man det på grund av ett specifikt behov: programmet måste vara plattformsoberoende, och då kan man gå med på att viss prestanda och tekniska finesser ramlar bort. Det är en rejäl vinst att kunna skriva ett administrationsprogram till t.ex en server som går att använda på både NT, UNIX och Mac.

------------------

Toonster
2001-05-27, 21:52
Japp, precis vad jag menade.

Och vad får en Javautvecklare på Linux att vilja börja använda detta då?

Precis det undrar jag också. Dessa utvecklare har skygglappar modell större...

Om plattformsoberoendet med Java är en huvudpunkt för dessa utvecklare, borde det kommande plattformsoberoendet i .Net vara precis lika intressant.

...den dagen man kan koda X Windows-applikationer i Dotnet...

Allt som behövs för det är en plugin. Vem vet, XVT, Visix Galaxy eller Zapp kanske arbetar redan på en sådan just nu? de har redan i flera år "cross-plattform" miljöer, som RS/6000 AIX, HPUX, SCO UNIX, WIN32, OS/2 mm. mm.

Ha namnbytesblanketten redo!!
/T

------------------

[Redigerat av Toonster den 27 maj 2001]

Chainsaw
2001-05-27, 23:07
Okej, vänta lite här nu... Java är ett moget språk som är plattformsoberoende, och har funnits i icke-beta-version sedan 1996. C# är ett nytt språk som också är plattformsboeroende, men som inte kommit ur beta än. Exakt vad är det du ser som skulle få utvecklare att säga "jag vet, vi byter till det här språket som inte har ett dugg fördelar över det som jag redan kan" och glatt byta från Java till C#?

------------------

sgtpepper
2001-05-27, 23:17
Precis det undrar jag också. Dessa utvecklare har skygglappar modell större...

Jamenvisst. Vi har skygglappar. Säger killen som tycker att MS-Access är alldeles förträfflig som databas.

Om plattformsoberoendet med Java är en huvudpunkt för dessa utvecklare, borde det kommande plattformsoberoendet i .Net vara precis lika intressant.
Förstår du själv hur idiotiskt detta låter? På vilket sätt kan ett ännu inte befintligt plattformsoberoende av en ännu inte skarp teknik vara lika intressant som en synnerligen välfungerande och existerande teknik med en användarbas större än vad Bill Gates kan räkna till? :q

------------------

Toonster
2001-05-28, 11:15
Chainsaw -> C# är ETT av de utvecklingsspråk man kan använda i .Net. plattformen är helt språkoberoende, dvs. man lägger in en språkmodul a'la plugin. i nuläget finns ett 10 tal, och mer blir det..

sgtpepper-> att jag gillar Access som databas var ett slag under bältet... MSSQL är det jag verkligen gillar. Du måste ha lagt något av mina uttalanden i ASP forumet på minnet. Vid enklare/mindre webapplikationer är Access helt enkelt super. Dels att det är billigt, dels att det är enkelt, plus att man kan göra hela databasapplikationer med formulär osv.

Visst, .Net befinner sig i betastadiet, men flera applikationer är redan skapade med det.

Sen tycker jag att om man använder Java för att det är plattformsoberoende, borde man lika gärna kunna använda .Net, eller är det så tufft att böja sig för Microsoft?
Du ska kunna skapa en applikation i C#, C/C++,VB,Perl,Python,Java vilket språk du vill, beroende på plugin. Är inte det bra?
Jag kommer själv inte använda det i jobbet (pga. det bara är C/C++ i .Net som ger ren kompilerad maskinkod), men rent privat för mindre "projekt"

Vi har allt som oftast hamnat i luven på varann... du tror nog att jag är ett "riktigt Microsoft freak" men så är inte fallet. Visst, jag är certifierad på flera av deras produkter, men som programmerare (i mitt dagliga arbete, inte på min fritid med ASP) använder jag bla. Borland, och ett antal mindre "skumma" utvecklingsprodukter.
Fast som plattform är det mest NT/Windows och Solaris
Och faktiskt, en del Java, vilket jag kör i dag...

/T

------------------

spango
2001-05-28, 22:59
lika gärna kunna använda .Net
Men alltså... om man kör Net, som tillåter native-anrop, hur plattformsoberoende blir man då i praktiken? Teoretiskt sett går det säkert att göra fullkomligt plattformsoberoende Netpryttlar, men kommer nån att bry sig? "Äsch, vi kör ju Windows nu, när skulle vi byta... jag kan lika gärna lägga in ett jabadabap-anrop till den här Windowsgrejen, det blir ju så smidigt..." - och sen står man där med skägget i brevlådan, tjugo år senare, och ska försöka flytta över till det nya megaheta operativsystemet Schkurtschkaneiro, eller vad det nu blir. (Jaja, kör man Java klagar man över att Sun depricerade just de där klasserna för tio år sedan...)
Ett länktips: www.jpython.org (http://www.jpython.org) - bara för att man kör Java behöver man inte vara bunden till ett enda språk :)

\t Titta vad man kan hitta: http://grunge.cs.tu-berlin.de/~tolk/vmlanguages.html

------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.

[Redigerat av spango den 29 maj 2001]

sgtpepper
2001-05-29, 00:24
att jag gillar Access som databas var ett slag under bältet...

Det var det inte, det var bara en liten påpekan angående dina skygglappar.

Visst, .Net befinner sig i betastadiet, men flera applikationer är redan skapade med det.

Wow, så jättetrevligt! Varje dag skapas internetbanker, stora feta mastodont e-handlar, mobila portaler, bryggor mellan stordatorer och webben och kluriga ramverk för både ditten och datten med Java men det har minsann skapats ett par applikationer med DotNet också av Kalles Webbyrå AB. Låt oss alla knäböja och stämma upp i lovsång!

Sen tycker jag att om man använder Java för att det är plattformsoberoende, borde man lika gärna kunna använda .Net, eller är det så tufft att böja sig för Microsoft?

Men den viktigaste frågan står fortfarande obesvarad; varför?. Vad har vi Javautvecklare och de företag vi jobbar på att vinna av att gå från en stabil teknik som stödjs av alla stora i branschen, MS undantaget, till en betateknik som i nuläget och den överskådliga framtiden endast stöds på NT?

Det är ju jättebra att MS tvingar "sina" utvecklare att gå ifrån schimpanskodning á la ASP till ett mer strukturerat och objektorienterat tänkande á la Dotnet/C# och det är just där jag tror att Dotnet kommer att slå igenom, bland Microsoftutvecklarna, inte bland Javautvecklarna, ty vi har redan en stabil teknik som är modern, objektorienterad och utbredd.

------------------

[Redigerat av sgtpepper den 29 maj 2001]

Vide
2001-05-29, 07:58
Varför allt detta tjat om att det ena eller det andra???

Det handlar mer om att välja rätt teknik till jobbet/projektet, ta det som passar bäst.

------------------

sgtpepper
2001-05-29, 08:03
Det handlar mer om att välja rätt teknik till jobbet/projektet, ta det som passar bäst.

Så enkelt är det inte, Microsoft vill ju att Dotnet skall konkurrera med Java inom samma segment av branschen.

------------------

MattiasW
2001-05-29, 08:09
Platformsoberoende i all ära.
Hur ofta flyttar man en applikation mellan olika plattformar?

Vad jag har fått erfara är att man istället skriver om hela applikationen. Oavsätt om man använt java eller någonting annat.

Vide
2001-05-29, 08:09
Möjligt, men nu jobbar jag inte åt MS, så här kan vi välja vilken teknik vi vill utan att MS lägger näsan i blöt...

------------------

Toonster
2001-05-29, 08:15
Sgtpepper -> När jag nämner plattformsoberoende, så är det först och främst .Net web teknologier. Där händer nya saker varje dag, och med hjälp av dessa teknologier bla. webservices så ligger man i frontlinjen hela tiden, inte med något "gammalt" Java försök, (även om man rent tekniskt kan läsa det med Java på olika mer eller mindre tidskrävande sätt)

Att man sedan kan ansluta dessa webservices till ett Windowsprogram och vice versa, är ytterligare en sidoeffekt.
Annars så är .Net bara en gigantisk uppgradering/uppryckning för hur programvaror skapas/arbetar på Windowsplattformen.

Och jag håller med dig, varför ska man "lära" sig något nytt, eller byta plattform om man är nöjd, med ex. Java?

Jag för min del sätter ingen begränsning där, som professionell programmerare anammar jag det projekt som jag befinner mig i, dels har jag gedigen utbildning, dels kräver arbetsgivaren och marknaden det, oavsett det handlar om Java mellan NT4/Solaris, eller en VxD för Win2000, eller mer privat ASP/PHP lösning på en Windows eller Linux server.

Däremot gillar jag att diskutera, med hänseende av min erfarenhet från olika projekt, vad jag tycker är bra/dåligt.

Förhoppningsvis så leder alla dessa diskussioner till något i framtiden.

/T

------------------

[Redigerat av Toonster den 29 maj 2001]

MattiasW
2001-05-29, 08:18
En fördel med M$ miljön är att man använder teknik från en leverantör.
Många tycker det är en nackdel men för nya utvecklare är det ofta en fördel då man får en lägre inlärningströskel.

Idag, när det är svårt att hitta bra utvecklare och man blir tvungen att ta in rookies, kan man inte bortse från detta.
Har själv erfarenhet av javaprojekt som blivit så invecklade att nya utvecklare inte har en chans. Kunden blir beroende av konsulterna som valde/utvecklade tekniken.
En klassisk javafälla.

sgtpepper
2001-05-29, 08:28
Platformsoberoende i all ära.
Hur ofta flyttar man en applikation mellan olika plattformar?
Vad jag har fått erfara är att man istället skriver om hela applikationen.
Det förekommer rätt ofta att man först bygger systemet på en NT-burk som man snabbt får upp, för att sedan när lasten ökar flyttar den till en fetare unix-server.

Sen är det ju inte bara driftsmiljön det handlar om. Jag kan sitta och utveckla projekt på min Win2k-burk, testköra det direkt på samma burk och sedan lägga över det på en fet RS/6000-burk utan problem.

Oavsätt om man använt java eller någonting annat.

Knappast.

------------------

sgtpepper
2001-05-29, 08:33
En fördel med M$ miljön är att man använder teknik från en leverantör.
Många tycker det är en nackdel men för nya utvecklare är det ofta en fördel då man får en lägre inlärningströskel.
Idag, när det är svårt att hitta bra utvecklare och man blir tvungen att ta in rookies, kan man inte bortse från detta.

Säg att du skojar? Du menar att man skall välja en teknik utifrån det faktum att man bara har dåliga programmerare?

Man skall göra skillnad på rookies och dåliga programmerare utan utbildning. Det är skillnad på tuffa Nisse som hoppade av gymnasiet för att bli ortens häftigaste VBScript-kille och Orvar, visserligen ny i branschen men med en gedigen utbildning och ett grundmurat kunnande inom OOP/AD.

------------------

MattiasW
2001-05-29, 09:07
Nej jag skojjar inte.
Jag menar inte att man bara skall välja teknik utifrån nivån på programmerare. Detta är någonting som lätt glöms bort när man gör sitt val. Verklighet vs vision.

Man kanske har tillgång till duktiga utvecklare/konsulter i början. En dag försvinner dom iväg.

Självklart gäller inte detta alla projekt, men det kan vara värt att tänka på.

Man kan göra många häftiga saker med en massa ny teknik. Det gäller att välja en nivå som fungerar i praktiken. Självklart gäller det at se framåt och inte bygga in sig i gammal teknik. Man får välja en teknik som man kan utvecklas tillsammans med. .NET tror jag är en sådan.

Att plocka in komponenter från många olika leverantörer kanske fungerar fint i början. När sedan saker börjar strula och det kommer uppgraderingar...
Dessutom får man se upp med licenspriserna. Många leverantörer betyder många magar att mätta :)

Chainsaw
2001-05-29, 13:04
Man anpassar inte teknikvalet efter programmerarna. Om de inte kan anpassa sig till ett bättre språk, vad gör de där egentligen bortsett från att ta upp plats? Visst, hade det varit ett hopp från VB till att handkoda assembler så hade jag förstått en viss motvilja. Dock kan man inte komma från det faktum att programmerare faktiskt är flexibla personer, som kan anpassa sig till nya situationer och miljöer om de verkligen måste.

Apropå Dotnet... Kommer det att finnas något gratis utvecklingsverktyg (typ NDK)? Annars har Java en grym fördel där...

------------------

sgtpepper
2001-05-29, 15:35
Nej jag skojjar inte.
Jag menar inte att man bara skall välja teknik utifrån nivån på programmerare.
"Vi på Saab Aerospace vill bygga balla flygplan. Tyvärr har vi inga duktiga ingenjörer, men vi har anställt de här mat-tanterna som med hjälp av Megasofts enkla "klicka-och-peka" verktyg skall utforma motorn på vår nästkommande flygprototyp".

Man kan göra många häftiga saker med en massa ny teknik. Det gäller att välja en nivå som fungerar i praktiken. Självklart gäller det at se framåt och inte bygga in sig i gammal teknik. Man får välja en teknik som man kan utvecklas tillsammans med. .NET tror jag är en sådan.

Om du tror att dåliga programmerare utan kunskap och erfarenhet får det lättare att utveckla bra system med Dotnet än med Java så tror du fel. Båda teknikerna kräver god metodik, objektorienterat tänkande och kunnig personal.

Att plocka in komponenter från många olika leverantörer kanske fungerar fint i början. När sedan saker börjar strula och det kommer uppgraderingar...
Dessutom får man se upp med licenspriserna. Många leverantörer betyder många magar att mätta

Du är antagligen en av de få som ser mångfald och komponenttänkande som en nackdel. Självklart kommer även Dotnetapplikationer till stor del att byggas med komponenter från tredjepartstillverkare, tror du att Microsoft kommer stå för allting?

Att bara förlita sig på en jättestor intressent är att sätta sig i knät på farbror Problem.

------------------

Toonster
2001-05-29, 18:27
Chainsaw->

Man anpassar inte teknikvalet efter programmerarna

Vet inte var du är anställd, eller vilken typ av företagsledning du är van vid.
Man "omskolar" inte en VB programmerare till C/C++ programmerare på ett halvår precis. Det krävs flera år av utbildning/erfarenhet för att vara/kalla sig en kvalificerad programmerare.

Tänk om jag skulle föreslå mina arbetskamrater att i nästa projekt kör vi C#, bara för att det är hippt, eller Java, för det är inne.
Gruppen jag arbetar med sysslar med otroligt avancerad teknik, och valet av de olika programmeringsspråken där, beror på flera saker, säkerhet, tillgång till testprogram mm. Inte ett dugg efter vad jag kan. Och jag ska erkänna att den dagen ADA kommer på tal, är vi nog några här som sitter löst. det skulle ta flera år för oss att kunna studera in det för den nivån här.

Olika tekniska lösningar har olika tekniska förutsättningar. En del av denna förutsättning är medarbetarnas kompetens.

Eftersom många företag är kvalitetssäkrade så kan man inte bara "köra på" med något nytt, kanske prova sig fram, utan allt måste följa styrdokument och måldokument. Det är den bistra sanningen.

Visst kan man kanske "lära" sig ett nytt programmeringsspråk själv, men då kan du inte säga att du kan det, det måste man kunna styrka.

Vet inte vad som hänt med den här tråden, men tanken var ju att diskutera .Net

Och för att spinna vidare på det:

Bara för att .Net möjliggör utveckling med flera språk, så betyder det inte att man måste lära sig en massa nya språk, eller att man måste använda hela .Net "paketet"

/T

------------------

Toonster
2001-05-29, 18:30
Sgtpepper->

Vi på Saab Aerospace vill bygga balla flygplan.

eh?
Nu börjar det att brännas... Vet du att jag arbetar med JAS?

/T

------------------

Chainsaw
2001-05-29, 20:40
Toonster: Vet inte var du är anställd, eller vilken typ av företagsledning du är van vid.Jag arbetar på ett relativt litet företag (sex personer) där jag kodar Java, C, C++ och Assembler. Allt från PC till 1MHz-processorer med 2kb minne ledigt, alltså.
Man "omskolar" inte en VB programmerare till C/C++ programmerare på ett halvår precis. Det krävs flera år av utbildning/erfarenhet för att vara/kalla sig en kvalificerad programmerare. Om du behöver en person som är kunnig inom programmering så är VB-skaran definitivt inte rätt målgrupp. Visa mig en enda VB-programmerare som behärskar vettig OO-design och metodik utan att hålla sig väldigt nära C++ eller Java.

------------------

sgtpepper
2001-05-29, 21:16
Tänk om jag skulle föreslå mina arbetskamrater att i nästa projekt kör vi C#, bara för att det är hippt, eller Java, för det är inne.
Naturligtvis är det så i vissa branscher, nu har ju diskussionen mest handlat om vad det är för vits att byta från Java till Dotnet och då kan man ju applicera samma mening på det fallet: Tänk om jag skulle föreslå för mina arbetskamrater och kunder att i nästa projekt så skall vi kasta Javakonceptet som vi investerat så pass mycket tid, kunnande och pengar i och gå över till en betaversion av ett kommande system som vi i dagsläget inte ens kan köra på våran serverpark. Det skulle bli ett jävla liv, folk skulle kalla mig för vansinnig och spotta på mig, med all rätt.

Nu börjar det att brännas... Vet du att jag arbetar med JAS?
Nej, men du har ju nämnt stridsflygplan ett par gånger. Har jag nämt att jag jobbar med e-business och mobilt internet? Jag antar att ni inte har allt för många internetbaserade affärsapplikationer i Gripen?

Vad jag menade med mitt inlägg ovan var att det är idiotiskt att påstå att man inte kan använda avancerad teknik på grund av att ens anställda inte är tillräckligt kompetenta, något som MattiasW verkar mena. Skulle man använda samma teori i t.ex din industri så kan det gå riktigt dåligt, vilket det iofs gjorde ett par gånger med Gripen ;)

------------------

Chainsaw
2001-05-29, 22:57
Nu var det ju i och för sig mjukvaran till styrsystemet som jävlades i Gripen, och inte... Hmm... Det råkar väl inte vara skrivet i Basic?

------------------

Toonster
2001-05-30, 08:19
ok, vi verkar vara överens om att det är vansinnigt att byta ett fungerande koncept.
Och sen använda avancerad teknik som dom anställda inte klarar, vet inte hur det skulle gå..? visst man lär sig med tiden, men det gäller att kunna visa upp en stark fornt mot både konkurrenter och kunder. Det finns en risk att "okunskapen" lyser igenom, vilket jag sett ett flertal gånger.

Sen kan jag hålla med om att det inte finns så mycket Internetbaserad teknik i dagens flygsystem, men jag lägger ner en hel del tid på webblösningar också, fast då "vid sidan om", så kompetent är jag på det området också..

Chainsaw-> En hel del Pascal (det är 16-18 olika datasystem, med olika förutsättningar och systemuppbyggnad).

Fast det är kompatibilitetsproblem med de nya DirectX drivrutinerna... :-)

/T

------------------