PDA

View Full Version : Utesluta alla andra!

perra
2001-03-20, 16:52
Hejsan!

Jag sysslar med webutveckling och då helst ASP/VBScript och har en fast lina hemma. Då jag är student går det via det lokala studentnätet och jag kör Windows 2000 IIS.

Tyvärr damp nedanstående mail ner idag från Skolan:

Vi har uppmärksammat att en server körs från din dator, som du borde
uppmärksammat är detta olagligt.
Du fick om inte annat skriva på att du
skulle förlja våra regler när du kvitterade ut kontot.

Då jag enbart är intresserad av att köra server lokalt och för webutveckling finns det något sätt att konfigurera IIS så att det inte syns att jag kör en server. Stänga ute alla andra helt enkelt och hemlighålla min server!?

Tacksam för hjälp då mina kunskaper i IIS är grymt tunna !..

-perra

[Redigerat av perra den 20 mar 2001]

emission
2001-03-20, 20:19
Välkommen till wF!

Det finns flera alternativ. Här är två.

1. Installera en mjukvarubrandvägg
2. Kör webbservern på någon annan port än 80, eftersom de antagligen kollar just detta

Olagligt.... jaja.... :)

perra
2001-03-20, 22:09
brandvägg är för mkt krångel, om det inte finns nåt annat sätt så är det nog lika bra att köra på en annan port. Tack för hjälpen...

Den oundvikliga följdfrågan är såklart, hur byter man standardporten 80 ?!

"olagligt" juste så du förstår ju hur nervös jag är, ser fängelse, vatten&bröd framför mig.

hej !

OlleBoop
2001-03-20, 22:55
Hej.
I Internet Service Managern(adminverktyget för IIS) kan du bestämma vilken IP-adress servern skall använda.
Borde ju vara ännu bättre än att bara ändra porten.

Är du hemma i ISM??
Om inte, säg till! = )

perra
2001-03-21, 10:06
ah.. Hittade Internet-tjänsthanteraren så nu har jag lyckats ändra porten. Problemet är antagligen ur världen.

tack för alla svar !..

CoolDude
2001-03-23, 12:52
Annars kan du blockera alla andra IP nummer (utom ditt eget) från att komma åt din IIS.