PDA

View Full Version : Någon som vill ha mig?:)

braigabilly
2000-08-18, 23:23
Jag e 17 år och ska börja 2:a året på gymnasiet, har tröttnat på att plugga så det senaste året har jag suttit uppkopplad hela nätterna och designat och kodat hemsidor.
Jag har lärt mig html, asp, ganska mycket php, javascript, lite wml, photoshop och illustrator.
Är det någon chans i världen att man kan få jobb som kodare eller designer i webb-branchen?
Ska jag försöka lära mig xml eller java som nästa "lilla" projekt?

CyberPet
2000-08-18, 23:31
Välkommen till wF braigabilly!

Jag tycker det låter som du kan väldigt mycket redan, men visst är det ju bra att kunna många olika saker. :)

Jag föreslår att du sammanställer lite av det du redan gjort och presenterar detta för några företag i det område där du bor. Det kan ju vara en reklambyrå eller webbyrå.

Sen kan du alltid samla på dig lite mer erfarenheter genom att kolla runt lite på olika företags hemsidor i dina hemtrakter och sedan kontakta dem med ett förslag på en ny, snyggare, effektivare sida.

Du kan ju försöka jobba lite på sidan av skolan om du hellre vill det. Jag förespråkar nämligen att man avslutar skolan, även om det är jobbigt. Trivs du inte, byt ämne. Men avsluta gymnasiet då du kan komma att behöva den kompetensen längre fram.

Själv hatar jag att koda, så jag kan tänka mig att be om hjälp när jag råkar på ett jobb. :D

------------------
/Petra
Macälskare gör det i kubik

sgtpepper
2000-08-18, 23:40
Tjenare braigabilly!

Här kommer jag med lite dåliga nyheter: utbildning, utbildning, utbildning :)

Om du vill ha ett kvalificerat jobb måste du utbilda dig på högskolenivå. Det är något som de flesta företag kräver idag, guldperioden då man tog in vem som helst och vidareutbildade denne inom organisationen är förbi.

Jag säger dock inte att det är omöjligt att få jobb inom webbranchen utan utbildning, men så vidare enbkelt är det inte. Även för lite enklare jobb som "html-slav" så krävs det oftast nuförtiden att du läst någon slags linje på högskolan.

Mitt tips till dig är att slutföra gymnasiet. Sök sedan in på en teknisk utbildning inom datateknik på högskolan, jag lovar dig att det är ungefär 1000% roligare att plugga på högskolan jämfört med gymnasiet.

Hoppas du inte blev allt för nedstämd av detta inlägg ;)

------------------
° 4711 - the number of the geek (http://www.svanstrom.nu) °

[Redigerat av sgtpepper den 19 aug 2000]

demo
2000-08-19, 10:32
Hej braigabilly!

Måste nog tyvärr hålla med sgtpepper.

Dessvärre är det nog så att det inte spelar så stor roll om du har lärt dig mycket genom självstudier. Företag vill gärna ha dokumenterade kunskaper.

Själv gick jag en 1-årig datautbildning, vilket ledde till fast anställning inom databranchen.

Dock kan jag aldrig kräva lika mycket i lön som mina kollegor med högskoleutbildning, trots att jag har mer kunskaper och erfarenhet än vissa av dem.
Så är det tyvärr i "högskolehysterins" sverige.

I dag får man knappt ett arbete på ett verkstadgolv om man inte har högskoleutbildning.

Så tyvärr så är det utbildning, utbildning och åter utbildning som gäller.

Att inte fullfölja gymnasieskolan utan enbart ha fullföljt grundskolan, räcker nog tyvärr inte långt i dagens samhälle. Tyvärr.

//Demo

[Redigerat av demo den 19 aug 2000]

braigabilly
2000-08-19, 12:50
Tack för alla bra tipps!
Jag får väl försöka att kämpa vidare vid skolbänken ett tag till då:(

sgtpepper
2000-08-19, 13:40
Jag lovar dig att om du är intresserad av programmering och webben så kan du hitta ett enormt utbud med roliga högskolelinjer där du får lära dig mycket nyttigt!

Lycka till!

------------------

Swey
2000-08-19, 14:34
Starta eget. Går du till utbildningsträsket hamnar du ändå bara som slav vid 30 så...

------------------
*- Swey
Jag gör vad jag själv vill...

Sune
2000-08-19, 14:49
Det finns många om och men angående utbildning. Men en sak är säker...

Gå färdigt gymnasiet! Se till att du inte bara "går" där utan även att du har tillräckliga betyg för att kunna läsa vidare.

När du gått ut gymnasiet, ta en funderare... utbildning eller arbete? Slå INTE bara dank! Hittar du inget jobb, läs vidare! Vill du inte läsa... sök jobb.

Men framförallt vad du än gör... gör det med kritiska ögon och öron. Är detta något som jag kan ha nytta av eller är det bara en form av avancerat tidsfördriv? Om så är fallet byt riktning.

Och ingenting är alltid kul. Ibland måste du stå ut med att ha tråkigt. Det lönar sig i längden.

------------------
Med vänliga hälsningar,
Sune Andersson, webForum Admin.

sgtpepper
2000-08-19, 14:58
Går du till utbildningsträsket hamnar du ändå bara som slav vid 30 så

Jag vet inte om hög lön, schyssta arbetsuppgifter, trivsamma arbetslokaler och många förmåner räknas som att vara slav?!?!

Att starta eget utan tidigare yrkeserfarenhet och/eller en stabil kunskapsgrund att stå på i form av en kvalificerad utbildning är ju rätt och slätt korkat.

------------------

Sune
2000-08-20, 09:38
"Utbildningsträsket" har dock ett problem när det gäller datorrelaterade utbildningar.

Först ska kursplanen läggas upp... detta tar några år...
Sen ska man läsa i ett par år...
När man väl kommer ut så är man väldigt duktig på 4-5 år gammal kunskap.

Hur mycket är 4-5 år gammal kunskap värt?

Jag vet att det är att hårddra detta, men många företag är VÄLDIGT försiktiga med att anställa nyutexaminerade personer. Du behöver mer kunnande, vilket gör att du måste jobba ett tag med något som du kanske inte utbildat dig för (och då blir utbildningen ännu mer inaktuell.

Lite grann att måla f*n på väggen men ändå något att fundera över.

------------------
Med vänliga hälsningar,

sgtpepper
2000-08-20, 11:37
Det beror i så fall på vilken utbildning man valt. Jag läste till högskoleingenjör datateknik inriktning programmering och vi lärde oss tekniker som i princip är helt nya (t.ex Enterprise Java Beans).

För mig som nyutexaminerad var det verkligen inga problem att få jobb, jag var på tre anställningsintervjuver och blev erbjuden anställning hos alla tre.

Att företagen är försiktiga att anställa nyutexaminerat folk stämmer således inte, åtminstone inte inom min branch.

------------------

Sune
2000-08-20, 12:14
Självklart var det en generalisering, sgtpepper.

Du kanske fick de tre jobben för att du faktiskt är kompetent på det du läst, har du tänkt på det?
Eller för att du kunde föra fram vad du kunde när du väl hade kommit till intervjun?
Eller att det råkar vara arbetskraftsbrist för tillfället så att företagen dammsuger lite överallt efter personer som besitter någon form av kompetens?

Jag skulle aldrig våga påstå att man ska strunta i utbildning, absolut inte. Men utbildning räcker inte alltid. Det kommer snart att krävas mer. Utbildning, social kompetens, arbetslivserfarenhet, kompetens inom annan yrkesverksamhet, osv osv...

Tiden då 17-åringar klampade in i företagen och fick skyhöga löner är snart förbi. Jag vill inte säga att de inte var värda fantasilönerna (det var de troligen) men det kommer snart att behövas en bredare kompetens som man omöjligt kan ha hunnit med att införskaffa i dessa unga år.

------------------
Med vänliga hälsningar,

sgtpepper
2000-08-20, 12:55
Ja, självklart så räcker inte enbart en utbildning hela vägen, det håller jag med om Sune.

Arbetslivserfarenhet är nog så viktigt, men som tur är så är det lätt att skaffa sig sådan inom min bransch, annars kan det ju lätt bli ett moment 22, du får inget jobb för du har ingen arbetserfarenhet, och du kan inte få någon arbetserfarenhet för du har inget jobb.

Social kompetens tycker jag är lite uttjatat. Visst måste man kunna funka tillsammans med andra människor, men det gör ju dom flesta :)

------------------

cf
2000-08-20, 15:40
Först ska kursplanen läggas upp... detta tar några år...
Sen ska man läsa i ett par år...
När man väl kommer ut så är man väldigt duktig på 4-5 år gammal kunskap.

Ja, ibland kan sakkunskaperna på en del utbildningar vara omoderna när man kommer ut, men det gäller ju all kunskap, särskilt inom IT-området. Det man får på en akademisk utbildning är framför allt "kunskap om kunskap", dvs förmågan att inhämta ny kunskap, vilket man har nytta av senare i livet. Man skall ju inte se utbildning som något man gör innan man börjar jobba, utan något som fortgår hela tiden.

Sedan kan ju en akademisk utbildning bli hur bra eller dålig som helst - det beror på vad man gör av den. Många kan få VG på alla tentor, men kan ändå inte omsätta det de lärt sig i praktiken.

Q
2000-08-20, 22:00
Om kursplanerna inte hänger med utvecklingen är den högskolan inget att ha!

Om kursplanen är gammal har de ingen feedback från studenterna, alltså fungerar inte deras utvärderingar, eller så har studenterna inget att säga till om!

Kolla noga själva högskolan du kollar på utbildningar vid, ring studentkåren eller den studentsektion du kommer tillhöra och hör med studenterna själva hur det fungerar och hur högskolan är.

Som de ovanstående sade: gå framförallt färdigt din gymnasieutbildning! Jobba nåt år, gör lumpen eller vad det kan vara - om du känner för att plugga vidare är det inga problem, minst hälften av de som börjar plugga igen har tagit ett par år emellan - och därmed skaffat sig (och nu kommer det magiska ordet) erfarenhet! :)

------------------
Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.

Eclipse
2000-08-24, 09:36
Satsa på en Kvalificerad Yrkesutbildning, KY, bättre än gymnasiet och bättre än Högskolan! ;-) Jag har själv gått en sån utbildning i Skellefteå, Multimediaproducent, och tack vare det har jag fått jobb som webbprogrammerare på en reklambyrå. jag ångrar inte en sekund skolan i Skellefteå.

Jag har bara arbetat på företaget ett år men i dag har jag en sån position på företaget att jag själv sitter med på arbetsinterjuver och för att vara ärlig skulle vi aldrig plocka in en snubbe som dig, hur mycket kod du än kan. Det är inte ens säkert att du hade fått komma hit.

Låter hårt kanske, ta det inte personligen, jag känner inte dig, men rent krasst, men vi vill nog att en webbprogramerare ska kunna väldigt mycket mer än bara koda.

KY utbildningar är bra för då ingår mycket praktik på arbetsplatser. Det ger dig ett tillfälle att lära känna företaget och företaget ett tillfälle att lära känna dig.

Lycka till!

------------------
Life is a bitch... and then you marry one.

Marley
2000-08-24, 10:15
Jag har bara gått ut gymnasiet, Samhälle med medelmåttiga betyg. Det första jag gjorde efter studenten var att författa ett litet mail om vad jag kunde osv.

På det mailet fick jag två jobb. Båda med intressanta arbetsuppgifter, fräscha lokaler och bra avtal osv. Det var faktiskt riktigt svårt att välja.

Nu jobbar jag som Webproducent på Funplanet och stortrivs...

Danmagnus
2000-08-24, 10:20
Håller helt med CF, speciellt det där att träskallarna på högskolan får Vg och sen inte kan omsätta grejerna i praktiken. Det blir oftast så när man bara blivit itutad att så och så SKA det vara , utan att behöva använda skallbenet för att ifrågasätta grejerna och attackera problemet från andra håll än de man just lärt sig. Egentligen en kille som lärt sig allt på egen hand från en bok är minst dubbelt så intelligent som en högskolefjant som haft någon som matat in informationen i skallen på han.
Punkt slut och därmed basta.
Sen är det förjävligt att platschefer inte har förmågan att se "rubinen i stenen" på de personer de intervjuar. Eftersom de förlitar sig nästan enbart på en sketen bit papper där det står antingen Vg eller g eller ig.

sgtpepper
2000-08-24, 10:50
Självklart lär man så länge man lever som et brukar heta, men det är alltid bra att ha en stabil kunskapsgrund att stå på.

Visst kan vissa utbildningar vara väl teoretiska och inte ge så mycket praktiskt kunnande, men det gäller inte så mycket de tekniska högskolorna där labbar är en viktig bit av utbildningen.

Väldigt få personer kan på egen hand ta till sig alla de delar som man behöver för att bli en bra programmerare, visst kan man lära sig att slänga ihop ASP-script, men det är inte lika lätt att lära sig OOP, analys och design m.m m.m.

Visst kan man gå direkt från gymnasiet om man har tur, men då får man leva med en lön som i jämförelse är kattpiss, det är ju ett val man får ta.

------------------

cf
2000-08-24, 14:49
Håller helt med CF...

...träskallarna på högskolan...

Egentligen en kille som lärt sig allt på egen hand från en bok är minst dubbelt så intelligent som en högskolefjant som haft någon som matat in informationen i skallen på han.

Danmagnus, du måste missuppfattat mitt inlägg grovt. Jag menade ABSOLUT INTE att högskoleutbildade var mindre kompetenta än andra. Tanken med en högskoleutbildning är just att man skall lära sig att tänka kritiskt och angripa problem utifrån en bredare ämneskunskap. Det resonemang du för tycker jag inte är särskilt vidsynt.

Vad jag menar är att de kunskaper man tar med sig från en högskoleutbildning mycket beror på ens eget intresse och engagemang under utbildningstiden. Detta är svårt att mäta med betyg, som i de flesta fall beror på hur bra man kan memorera en bok (och sedan glömma det mesta två veckor efter tentan).

Jag menar alltså att: för att få "drömjobbet" räcker det inte att ha "glidit igenom" en högskoleutbildning, lika lite som det räcker att enbart vara "självlärd". Det krävs både och, dvs en akademisk grundkompetens i kombination med kunskap och erfarenheter av mer praktisk karaktär.

Brimba
2000-08-25, 08:19
/me skall läsa en KY utbildning, det är meningen att jag skall börja till Jul. Det var roligt att läsa hur positiva ni är angående en sådan utbildning, trots att jag alltid har haft jobb, känns det som att en utbildning är det man måste ha i grunden, om man någon gång vill byta jobb eller råkar bli arbetslös.

Tack för mig.

------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba

www.datormaklarna.se (http://www.datormaklarna.se)
patrik@datormaklarna.se

Q
2000-08-25, 12:50
Danmagnus: Du kanske skulle ta och tagga ner lite? Det är ganska så många högskoleutbildade här (inklusive mig) som inte riktigt håller med.

Om man inte kan omsätta något i praktiken, högskoleutbildad eller inte, så beror det nog inte på ens utbildning - då är det något man måste lära sig hantera. Åtminstone på min utbildning har vi blivit uppmanade till kreativt och kritiskt tänkande, dvs att ifrågasätta givna svar och komma fram till något annat om det inte stämmer överens med verkligheten.

Skulle vi inte läsa böcker? :q Näst efter hyran är kurslitteraturen uteslutande den största posten som effektivt käkar upp studielånet! Jag har över två hyllmeter med böcker efter mina tre år, och då har jag bara hälften av de böcker som stod i litteraturlistan...
Läsa en bok kan vem som helst, men att ta till sig informationen och omsätta den till kunskap är det inte alla som kan.

Och om platschefen inte kan se "rubinen i stenen" ska han/hon inte vara platschef. Alltså inget bra företag som har fel folk tillsatta.

Egentligen skulle jag inte besvarat ditt inlägg på grund av den minst sagt låga nivån, men jag vart så irriterad att jag inte kunde låta det stå oemotsagt.

------------------
Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.

cf
2000-08-25, 15:33
Om man inte kan omsätta något i praktiken, högskoleutbildad eller inte, så beror det nog inte på ens utbildning

Precis! En högskoleutbildning ger en grund att stå på, men man får inte se det som att man skall matas med färdigpaketerad kunskap. Kunskap skapas först i ens eget huvud genom en kombination av tidigare erfarenheter, referenser till litteratur, kritiskt tänkande m.m. Just detta är vad en akademisk utbildning går (eller bör gå) ut på - att lära sig använda befintlig kunskap i kombination med eget kritiskt tänkande och antaganden för att tackla nya problem som det kanske inte finns någon "manual" för.