Upp- och nerhastighet på en webbserver

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • doggelito
    Medlem
    • 2000-06-18
    • 3100

Upp- och nerhastighet på en webbserver

Hej,
    Hur viktigt är det att en webbserver har hög upphastighet om man vill att en webbsida ska laddas snabbt för en besökare?
    Påverkas sidladdningen alls av serverns upphastighet eller är det bara besökarens nerhastighet som är viktig?
    Sidladdningen bör ju påverkas av servens upphastighet (och nerhastighet?) men vad är då förhållandet mellan de två? Om en besökare har 100 mbit måste servern också ha 100 mbit för att få optimal laddning?

Det borde väl vara mest upp till besökarens bredband då det är denna som hämtar en sida från servern och inte tvärtom, att det är servern som skickar sidan till besökaren.
  • Quid
    Medlem
    • 2000-06-30
    • 4270

Servern kan ju inte skicka sidan fortare än sin egna upp-hastighet oavsett vad besökaren har för ner-hastighet.

Det är alltså den med lägst hastighet som bestämmer farten.
    Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
    söker trevligt sällskap för matresa till USA!

Comment

• Danne V
      Medlem
      • 2006-08-02
      • 7685

Det är inte bara serverns upphastighet och användarens nedhastighet det handlar om, och inte heller en fråga om en enda användare. Det handlar om hastigheten genom bl.a. alla noder mellan server och användare också, plus att servern ska hinna leverera snabbt även om flera användare laddar ner simultant.

Frågan är alltså ganska komplex.
      Med vänlig hälsning från
      Danne
      ------
      Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
      Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
      Våga Vägra
      FaceBook

Comment

• Zaiman
        Forumvärd
        • 2001-12-06
        • 2439

/r

Fler som redan svarat.

Tänk om man räknade dyktid i hur långt bubblorna man blåst under ett dyk färdats till ytan... Undrar hur långt jag har dykt då?

Min blogg | Mina Flickr bilder | Jag på fejjan | Canonforum

Comment

Working...