Min gissning är ungefär 95% använder Verdana. Tidigare fanns bara Verdana som standard på Microsoftmaskiner, men sedan Mac OS 8.x finns även typsnittet på alla Macintoshdatoer också som standard. Hur det är med Linux vet jag inte, men jag vet de använder Helvetica så du får väl använda den stilen som andrahandsalternativ.
Själv skriver jag alltid <FONT FACE="Verdana, Helvetica, Arial, San Serif"> då är man på den säkra sidan i alla lägen även om det inte kommer att se exakt likadant ut om alternativen används.
Tänk också på att stilstorlekarna skiljer sig mellan de olika webbläsarna OCH mellan olika plattformar. Till exempel på Macintosh går det nästan inte att läsa en still som är i storlek 1 (eller under som vissa envisas med).
------------------
/Petra
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.
Ser Verdana helt kasst ut med size=1 på Mac alltså. Hur stort blir size=2 där då?
Om man därimot anger storleken med CSS blir den lika på alla plattformar då?
Jo, jag använder alltid CSS numer för att vara säker på att det ser likadant ut på alla plattformar.
Som regel har jag ungefär dessa storlekar:
Mac: 12 pt
Win: 10 pt
Mac: 24 pt
Win: 18 pt
Det är en procentuell skillnad så beroende på storlekar ändras de. När det gäller Netscape vs IE så är IE ungefär en punkt större i stilen än i Netscape oavsett plattform. Så det borde bli typ såhär då:
Mac IE: 11 pt
Mac NS: 12 pt
Win IE: 9 pt
Win NS: 10 pt
osv.
------------------
/Petra
PS; glömde tillägga att 12 punkter i Mac motsvarar storlek 3, som referens.
[Redigerat av CyberPet den 09 jun 2000]
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.
Geneva finns på nästan alla Mac datorer och ser likadan ut som Verdana. Sen är ju sans-serif ganska viktig för de datorer som inte har något av de typsnitten du har. T.ex. mitt BeOS har inte dem, men sidorna jag har gjort ser bra ut ändå p.g.a. att jag skrivit sans-serif också.
Sen att använda CSS är inte alltid en bra idé. Gör man det blir texten alltid mindre i Netscape. Använder man <font> taggen så blir det samma.
Comment