PDA

View Full Version : Sony Ericsson X1 Xperia.

MAGGE
2008-10-19, 15:06
Då har jag köpt mig en SE Xperia. http://www.sonyericsson.com/cws/products/mobilephones/overview/x1?cc=se&lc=sv
Någon annan som skaffat den? Allt funkar kanon även om den är en väldigt avancerad telefon. Men en sak verkar inte funka.
Om jag väljer en av SonyEricsson panelerna så går klockan på panelen en timma efter det som man ställer in klockan på?
Någon annan som har detta problemet? Har det med sommar/vintertid att göra? Hittar inte hur man ställer in sommar/vitertid?

Har även en iPhone 3G att sälja pga detta köp om någon är intresserad?

Dryden
2008-10-19, 15:16
Är du inställd på rätt stad? Har du GMT +1? Sommar/vintertid?
http://www.microsoft.com/canada/windowsmobile/wm07/gettingstarted/time_wm6.mspx

MAGGE
2008-10-19, 15:20
Nu hittade jag det. Man var tvungen att klicka i sommartid i själva Xpanelen. Att klockan var rätt inställd hjälpte inte.

Danny
2008-10-19, 18:38
En polare har skaffat en sådan, han säger ibland att när någon ringer så går bara vibratorn också kan han ibland inte höra den andra :) är det så på din med?

MAGGE
2008-10-19, 18:39
Jag utnämner härmed denna tråden till WF´s ofiiciella Xperia X1 tråd! (om det är ok?)
De gör jag för att nu har jag fler frågor och det kan väl vara kul för Xperia användare att ha alla frågor samlade.

Nästa fråga gäller de två dioderna som sitter till höger och vänster uppe på själva skärmens kant och som blinkar i olika färger. Vad betyder dessa?
Wlan eller nåt annat.

MAGGE
2008-10-19, 18:42
En polare har skaffat en sådan, han säger ibland att när någon ringer så går bara vibratorn också kan han ibland inte höra den andra :) är det så på din med?
Nej inget problem med detta som tur är. Det enda jag stött på hittils är att jag hade för flottiga fingrar när jag satte i minneskortet. Det blev dålig kontakt då på något sätt.
Det knepiga är att min dator hittade kortet men inte telefonen? :q

Dryden
2008-10-19, 18:46
[Nästa fråga gäller de två dioderna som sitter till höger och vänster uppe på själva skärmens kant och som blinkar i olika färger. Vad betyder dessa?
Wlan eller nåt annat.Va skråen, fick du inte med någon bruksanvisning? ;)

MAGGE
2008-10-19, 18:49
Den är nästan lika dålig som den man får till iPhonen. x(
Men jag ska ge det ett försök till och lusläsa. Det är nog större chans att hitta svar på webben.

Dryden
2008-10-19, 18:52
Den är nästan lika dålig som den man får till iPhonen. x( iPhone behöver man ingen bruksanvisning till. ;)

JoakimE
2008-10-19, 19:42
Jag har en Xperia sedan i torsdags, gillar den skarpt, fast har problem med inställningar som inte sparas ordentligt, stänger jag av den optiska joysticken så är den lik förbannat aktiverad igen så fort jag startat om telefonen? :OO

MAGGE
2008-10-21, 20:41
Efter att ha hittat en 26 sidors PDF så vet jag nu vad dioderna är till för.
De blinkar i olika kombinationer och färger efter olika händelser.
Ett meddelande, missat samtal, alarm m.m. hur man nu ska lära sig de kominationerna.
Varför skickar de oftast bara med "kom igång guider" nu mer och inte hela instruktionsböcker? Miljövänligt iofs.
Värre var det förr när de skickade med en bok för varje land.

Okkido
2008-10-21, 23:56
Har även en iPhone 3G att sälja pga detta köp om någon är intresserad?Jag är intresserad! Hur mycket?

MAGGE
2008-10-24, 19:47
Sorry den är såld. Efter 30 mail på 2 timmar. Tydligen en telefon folk vill ha...

MickeA.com
2008-10-24, 22:22
Har haft min i två veckor idag, är så sjukt nöjd, den bästa telefon jag haft på länge helt klart.

Ang. de här dioderna (som är fyra, en i varje hörn av skärmen) så kan du ställa in vad du vill visa.

Jag har t.ex. ställt in att endast visa laddning, lågt batteri och missat samtal, det är inte så svårt att lära sig då.

Du ställer in vad som ska visas under "Inställningar -> System -> Belysning".

Jag blev sjukt irriterad på det här med instruktionsboken, jag fick telefonen som en av dom första och då hade inte SonyEricsson laddat upp PDF'en ännu.

Det här med ringsignalen är lite irriterande, att vissa signaler är ganska låga och att det inte går att få högre ringsignal. Har man telefonen i fick är det rätt knepigt att höra när det ringer.

JoakimE
2008-10-25, 19:55
Njuter av min Xperia, haft lite batteritest igång ett par dagar, laddade i förrgår morse, och med rätt normal användning så har den börjat varna om laddning nu :)

Fast då har jag ju ingen mejlkoll igång konstant heller, och är snabb på att få ingång knapplås och därmed svart skärm så fort jag lagt ifrån mig den :)

Detta är för övrigt skrivet med Xperian, sittandes skönt i soffan :)

MickeA.com
2008-10-28, 15:33
Jag har en skum grej med min X1.
När chefen SMS'ar från ett utländskt nummer, så kan jag inte skriva ÅÄÖ i svaren.

Ibland går det inte ens att skriva ÅÄÖ i SMS till svenska nummer (eller om numret är sparat i internationellt form, t.ex. +46 70 XXX XX XX).

Vad kan det bero på och hur kan man lösa det?

Inferis
2008-11-03, 01:44
Är det någon som vet hur kontaktbilden ska vara utformad för att få bäst resultat?

Har märkt att bilden blir suddigare om man lägger in bilden i Outlook. Det blir skarpare bild om man lägger in den i X1.

Men hur bred och hög ska bilden för att det ska bli bäst?

cala
2008-11-03, 13:26
Köpte en X1 för ett par dagar sen och är helnöjd, men jag verkade inte kunna hitta något automatiskt knapplås för telefonen, någon som vet något om detta?

MickeA.com
2008-11-03, 13:47
Köpte en X1 för ett par dagar sen och är helnöjd, men jag verkade inte kunna hitta något automatiskt knapplås för telefonen, någon som vet något om detta?
Den har nog inget sedvanligt knapplås, utan du trycker på knappen på ovankanten, för att sätta den i viloläge.

Det är istället för knapplås och samtidigt sparar du massa batteri.

cala
2008-11-03, 14:10
Den har nog inget sedvanligt knapplås, utan du trycker på knappen på ovankanten, för att sätta den i viloläge.

Det är istället för knapplås och samtidigt sparar du massa batteri.

Yes det vet jag, men dock så finns det en knapp för att låsa skärmen utan att stänga av den, men det finns ingen inställning för automatiskt knapplås, verkar orimligt att göra en knapp för det och inte en simpel automatiskt knapplås inställning då funktionen finns?

MAGGE
2008-11-04, 21:09
Någon som lyckats konfigurera sin e-mail ordentligt?
Jag kan bara hämta/skicka e-mail när jag är ansluten till wifi men inte via 3G?
Jag har Telia. Någon som kan lägga upp en dummie instruktion?
Det är väl nåt man glömt att bocka i eller ur antar jag.

JoakimE
2008-11-04, 21:53
MAGGE, något blir fel med de automatiska inställningarna, du får gå in under Anslutningar i Anslutningar-menyn ibland inställningarna, se till att klicka bort användandet av proxy-server så går allt mycket bättre sen :)

cala
2008-11-11, 00:39
Kanske inte undgått dom flesta att HTC's härliga touchflo nu går att använda på SE X1 och det fungerar buggfritt för mig. Väldigt behändig programvara. Ifall det finns några som inte visste det så tyckte jag att det kan vara kul o testa på.

CAB-Filen
Touchflo3d (http://www.mediafire.com/file/ytzjazmmwyi/TF3D_HD.CAB)

Ni bör installera den som en Panel då touchflo kommer upp på "Idag" panelen annars, följ denna guide:

1) Install TouchFlo 3D (Restart)
2) Go to Start/settings/Today/Objects and uncheck TouchFLO 3D
3) Install TF3DPanelInstaller.cab
4) Optional: Add the pictures in TF3D_Panel_pics.zip to the TF3DPanel folder in the panel folder under program.
5) Add TouchFlo 3D-panel somewhere as normal where you add panels in panelsettings.

Filerna som behövs för att installera som panel:

TF3DPanelInstaller.CAB (http://forum.xda-developers.com/attachment.php?attachmentid=128313&d=1226142093)
TF3D_Panel_pics.zip (http://forum.xda-developers.com/attachment.php?attachmentid=128314&d=1226142093)

sgtpepper
2008-11-28, 15:20
Hur hittar jag GPS-programvaran i Xperia? Ska det inte finnas ett program som heter Wayfinder, så säger iaf de små broschyrerna som följde med i kartongen.

Det enda jag hittar vid en snabb sökning är Google Maps som kan köra GPS.

På etiketten på kartongen som min telefon kom i så står det "Prototype build: PQ2", undrar om det är någon slags tidig version där Wayfinder kanske inte är installerat?

Vad kör ni för navigationsprogramvara?

PS. Hur fan knapplåser jag telefonen, jag orkar inte läsa 100 sidor pdf för att lära mig det, hilfe! DS.

OveRRidE
2008-11-28, 15:50
PS. Hur fan knapplåser jag telefonen, jag orkar inte läsa 100 sidor pdf för att lära mig det, hilfe! DS.Håll nere röd knapp (lur).

/red. Eller ett tryck på powerknappen; det stänger av skärmen och sedemera låser telefonen. :)

sgtpepper
2008-11-28, 18:50
Håll nere röd knapp (lur).

/red. Eller ett tryck på powerknappen; det stänger av skärmen och sedemera låser telefonen. :)
Ah, så enkelt! Tackar.

JoakimE
2008-11-29, 00:04
Hur hittar jag GPS-programvaran i Xperia? Ska det inte finnas ett program som heter Wayfinder, så säger iaf de små broschyrerna som följde med i kartongen.

Wayfinder är inte förinstallerat, utan man får dra in det från CDn som medföljer, eller via nerladdning på www.getwf.com :)

sgtpepper
2008-11-29, 08:35
Wayfinder är inte förinstallerat, utan man får dra in det från CDn som medföljer, eller via nerladdning på www.getwf.com :)
Japp, jag hittade det på CDn. Den frågade något om aktiveringskod, har man en sån eller är Wayfinder bara ett prova-på-program som man måste betala för efter 90 dagar?

MickeA.com
2008-12-09, 12:44
Nu har jag upptäckt en bugg, som jag inte vet hur jag ska komma runt.
I Lördags satte jag telefonen på ljudlös i 2 timmar.

Sen slog jag på ringsignal mm. igen.
Men efter det ringer inte telefonen vid nytt samtal.

SMS, Mailsignal mm. funkar normalt igen, men det är knapptyst när det ringer, inte en någon vibration.

Har startat om telefonen flera gånger, kollat Start - inställningar - ljud och där är allt påslaget.

Hur får jag telefonen att ringa igen?

ronja
2008-12-13, 09:44
Touchflo 3D var ett riktigt lyft för min X1'a. Tack för den.
Jag har ett litet problem, vädertjänsten fungerar inte. Min data/internet koppling fungerar. Någon som känner till problemet ?

MickeA.com
2008-12-13, 10:23
Touchflo 3D var ett riktigt lyft för min X1'a. Tack för den.
Jag har ett litet problem, vädertjänsten fungerar inte. Min data/internet koppling fungerar. Någon som känner till problemet ?
Hade samma problem första gången jag testade TouchFlo, det kommer ett meddelande som säger att det inte finns några kartor på valt område, eller att dom inte kunde hittas?

Efter en omstart funkar det för mig. Testa byt lite mellan panelerna.

ronja
2008-12-13, 13:56
Det hjälper tyvärr inte att starta om eller byta runt mellan panelerna.
Den felrapport jag får är: "Det inträffade ett anslutningsfel vid försök att ladda ner väderdata"

EmPeRoR
2008-12-25, 13:37
Hmm letar efter en bra webeditor till min X1i

Brantis
2009-01-24, 10:43
Skaffade en X1:a för ett par veckor sen. Har lyckats klura ut standardfunktionerna med hjälp av eget sinne, de små guiderna som följde med samt denna (http://www.sonyericsson.com/cws/support/phones/detailed/webguide/x1?cc=se&lc=sv) guide.
Men? Stämmer det att man inte kan välja vilken sms-signal som helst? Kan man bara använda de som redan finns i telefonen?
Att lägga in egna ringsignaler fungerade till slut, men inte för sms, mms och liknande.
Jag hoppas det är jag som är dum, annars är det telefonen som är det.

hawkman
2009-01-26, 13:44
Hej,
Start>inställningar>Ljud&Meddelanden>Meddelanden
Välj t ex "Meddelandefunktion: Nytt SMS" och spela upp ljud. Mina ljud ligger i roten på minneskortet och jag får upp dem där.

/H

Brantis
2009-01-26, 21:52
Det är precis så jag gjort för att försöka byta signal till min egen, med den skillnaden att mina ljud inte ligger i roten.
Ska testa vid bättre tillfälle. Sedan återkommer jag.
Tack så mycket. :)

MickeA.com
2009-03-01, 15:13
En till konstig grej som hände häromdagen... Igår när jag vaknade så var telefonen stendöd och inget hände när jag skulle starta den.

Kom på att jag råkat somna med musikspelaren igång så den var helt urladdad. När jag satte in laddaren och lät den ligga ett tag skulle jag göra ett nytt försök.

Men när jag startade telefonen så började skärmen blinka och ett meddelande "Image could not be found" visades sen dog telefonen igen.

Jag laddade den ett par timmar och sen startade den normalt igen. Skumt...

ronja
2009-03-14, 08:57
Fick lite problem när jag skulle uppdatera SW i min X1'a. I samband med uppdateringen så kom det upp att jag hade fel version av qualcomm drivern, uppdateringsprogrammet sökte efter den utan framgång. Nu händer inget när jag fått upp den randiga skärmen och anslutit telefonen till datorn. Någon som sett det och kommit förbi?

niNe
2009-03-20, 12:18
Någon förutom jag som har fått problem med klockan och SMS/mail-ikonerna efter sista firmwaren? Alla paneler fryser och visar status från föregående tillfälle. Kör ett par sånna till på jobbet och allihop får samma problem. Försöker tappert med SE's support, men dom kan inte återskapa felet...

Någon som vet vad som kan orsaka problemet?

Ledel
2009-04-04, 14:30
Har haft min Xperia i en vecka och är utan tvekan nöjd! Programmet My Mobiler (http://www.mtux.com/) gör verkligen bra ifrån sig när man sitter vid datorn, riktigt snyggt att kunna pilla på telefonen därifrån!

MickeA.com
2009-04-11, 09:04
Har haft min Xperia i en vecka och är utan tvekan nöjd! Programmet My Mobiler (http://www.mtux.com/) gör verkligen bra ifrån sig när man sitter vid datorn, riktigt snyggt att kunna pilla på telefonen därifrån!

Coolt program! Tack för tipset!

MickeA.com
2009-07-31, 18:34
Försöker nu uppdatera firmware med hjälp av Sony Ericsson UpdateService. Jag gör exakt som det står.. Tar ut batteriet, håller ned "volym sänk" + "power", "ränderna" visas och då pular jag i USB'n.

Skärmen visar en progressbar men sen släcks skärmen ner och programmet på datorn säger "Kunde inte identifiera produkten, försök igen.."

Någon som lyckats med det här?

När den randiga skärmen visas, står det KOVS110
v0.70.0000

Finns det någon nyare firmware? Jag har aldrig uppdaterat den och det bör ju finnas nån ny tycker jag.

Tack,

Danajansson
2010-12-27, 20:52
Jag har nyss fått min mobil och när jag starade den var den på engelska. Den var beganad. Och jag har provat allt men det blir inte svenska, någon som vet hur man gör?

MickeA.com
2010-12-28, 05:43
Jag har nyss fått min mobil och när jag starade den var den på engelska. Den var beganad. Och jag har provat allt men det blir inte svenska, någon som vet hur man gör?

Windows Mobile har språket "inbränt" och det går inte att byta språk, så det enda du kan göra är att köpa en ny telefon. Det går heller inte att köpa "extraspråk" och installera.

GunnarD
2010-12-28, 09:01
Du kan "flasha" om din mobil, men då förlorar du alla garantier och det är inte säkert att allt fungerar efteråt. Så om du tänker göra det så läs igenom ev. instruktioner noga!

Har för mig att det finns en Svensk ROM på xda-developers (http://forum.xda-developers.com/index.php) men jag orkar inte leta just nu.