PDA

View Full Version : Hjälp mig lösa PopUp-problem, snälla!

Sune
2000-02-05, 17:04
Här kommer något för er JavaScriptshackers att sätta tänderna i!
Ett popUpWindow script som på ett smart sätt (tycker jag i alla fall) visar bilder i ett popUp fönster. Det fungerar dock (vad jag kan se) endast i Netscape 4.x. Tidigare Netscape fungerar sisådär (egentligen inte alls men det borde gå att fixa) och Explorer ballar ur. Jag förstår mig inte på hur man kan fixa det.

Ta en titt här! (http://www.monsun.m.se/popupwin/)

Här hittar ni ett gäng filer varav filen som heter netscape4_1.html (http://www.monsun.m.se/popupwin/netscape4_1.html) är den som visar (i Netscape >4) hur jag vill att det ska fungera. Tittar man i Explorer på samma fil så vill det inte bli likadant, den vägrar att ändra bild. Det är likadant om man tittar i Netscape <4.

Det finns även en som fungerar nästan (men bara nästan) lika bra i Explorer som heter explorer4_1.html (http://www.monsun.m.se/popupwin/explorer4_1.html). Den i sin tur värdelös på Netscape.

För att förstå vad jag är ute efter så listar jag det här:

Popup-fönstret ska kunna bli olika stort beroende på hur stor bilden som ska visas är. (fungerar i netscape4_1.html och Netscape ej i Explorer)
Fönstret ska återanvändas när man klickar fram en ny bild. Det ska alltså inte bli ett nytt fönster som poppar fram för varje bild.
Man ska kunna ändra färg på bakgrunden och skriva in text. (fungerar i netscape4_1.html)
Det ska fungera likadant i Netscape och i Explorer helst som det gör i netscape4_1.html (visat i Netscape)
Man ska inte behöva stänga det lilla popup-fönstret varje gång man vill se en ny bild. Denna "stängning" skall ske automatiskt om man går ut till orginalfönstret där länkarna finns och klickar på ett nytt fönster.
JavaScriptet ska vara separat så att det går använda till flera olika HTML-dokument.

Jag blir överlycklig om det är någon som förstår vad jag menar och sedan dessutom kan hjälpa mig med detta problem. Det finns en mängd popup-lösningar men ingen som fungerar tillfredställande. Men som det ser ut i netscape4_1.html när man använder Netscape >4 är det närmaste ultimata som jag stött på.

Men det finns kanske andra lösningar, och i så fall finns det kanske någon som kan dela med sig av dessa? :)

Ni kan enkelt ladda ner alla filer (http://www.monsun.m.se/popupwin/) här om ni vill testa er fram!

Med vänliga hälsningar,
Sune

[Redigerat av Sune den 05 feb 2000]

FlashX
2000-02-06, 03:20
För mig så fungerar sidan http://www.monsun.m.se/popupwin/netscape4_1.html
precis likadant i IE 5.0 som den gör i NN 4.7

Sune
2000-02-06, 11:02
Det var bra att veta! Men tyvärr fungerar den inte i Explorer 4.5 för Mac, vilket bör betyda att den inte fungerar i Explorer 4.x för PC heller. Är det någon som kan kolla?

Fungerar i
Netscape 4.5 PC
Netscape 4.6 Mac PC
Netscape 4.7 Mac PC
Explorer 4.0 PC
Explorer 5 PC

Fungerar inte i
Netscape 3.x.x Mac PC
Explorer 4.5 Mac

Ni som kollar skriv vilken bläddrare och version som detta script fungerar i så uppdaterar jag de två övre listorna. Kan vara bra att å reda på hur plattforms- och bläddrarkompatibelt detta popup-script är för att se hur man kan lösa problemet.

M v h
Sune

[Redigerat av Sune den 09 feb 2000]

[Redigerat av Sune den 10 feb 2000]

Matti
2000-02-06, 13:19
i IE 4 första versionen brukar inte popup fönstren fungera, har dock inte den datorn här just nu där jag fortfarande har den versionen

joppedi
2000-02-08, 09:46
Testresultat i PC, Win 95.
Både netscape4_1.html och explorer4_1.html funkar på sina resp sätt i:

Explorer 4.0 (svensk) OK
Explorer 5 (svensk) OK
Netscape Communicator 4.6 (eng) OK
(NN 3.x är ju inte aktuell för detta)

Så för PC är originalversionen netscape4_1.html rätt val.
Är det alltså för Mac som gränsen går emellan 4.x och 5.x ?

Sune
2000-02-09, 11:30
"Är det alltså för Mac som gränsen går emellan 4.x och 5.x ?"

Nu är det så att vi Mac-användare inte har hunnit bli begåvade med version 5 av vare sig Explorer eller Netscape än så länge. Men de lär vara på gång...

Det finns en gräns mellan version 3 och 4 när det gäller Netscape precis som på PC. Det gäller framförallt CSS men även en del JavaScript. Java-stödet i Mac är uselt så denna funktion har jag avstängd då den ställer till mer problem än vad den tillför glädjeämnen.

Explorer finns än så länge bara upp till version 4.5 och den går väl att jämföra med 4.0 på PC. Den släpptes efter PC version 4 (nästan samtidigt om jag inte minns fel) men innan 5 så det var väl av den anledningen som den begåvades med siffrorna 4.5...

Den är helt omskriven till Mac och inte bara en förändrad Windows-version och av den anledningen kan det vara så att vissa funktioner som fungerar i IE PC 4.0 inte funkar i IE Mac 4.5, men detta är bara spekulationer.

Var det inte så att Emission hade tillgång till Mac IE beta 5? Skulle du (Gunnar) kunna kolla om det funkar i den i så fall?

M v h
Sune

joppedi
2000-02-09, 23:35
"Java-stödet i Mac är uselt så denna funktion har jag avstängd då den ställer
till mer problem än vad den tillför glädjeämnen."

Jisses! Är det så illa? Menar du att det bara är att slänga javascript
på tippen i väntan på att mac-versionerna har acceptabelt stöd?
T ex ditt popup-script - det borde ju funka. Jag ser array & window objekt.
Inga ovanligheter ;) Brukar nya fönster skapa problem i macar? Är det i
kombination med array av egenskaper? Eller är det css som råddar till det?
Funkar ditt Golives inbyggda skripts?
Ja, det blev en massa frågor. Drivna av oro.
if(mac!=javascript){ x(}

Sune
2000-02-09, 23:52
"Jisses! Är det så illa? Menar du att det bara är att slänga javascript på tippen i väntan på att mac-versionerna har acceptabelt stöd?"

Jag skrev att jag stängt av Java inte JavaScript.
JavaScript brukar inte vara problem om de är rätt skrivna (vilket jag är alltför grön på för att kunna avgöra - inom js alltså) men Java... ujujuj... :x
När jag förut hade det inkopplat så satt jag och tittade på statusraden hela tiden och när jag såg att en applet började ladda in så tryckte jag på stopp så fort jag kunde.
Java funkar inte bra på Mac...

"T ex ditt popup-script - det borde ju funka. Jag ser array & window objekt. Inga ovanligheter Brukar nya fönster skapa problem i macar? Är det i kombination med array av egenskaper? Eller är det css som råddar till det?"

Det funkar alldeles utmärkt i Netscape 4.6 & 4.7. Däremot i Explorer 4.5 så händer detta om jag försöker:

Öppna bild ett: inga problem
Då provar jag bild 2 (utan att stänga popupfönstret - jag går direkt till menyn): bild ett kommer upp igen...
Provar bild 3: likadant här...
Bytar till sidan 2 klickar bild 4: bild 4 kommer upp
Klickar bild 5: 4:an kommer upp
Stänger med hjälp av länken i popupfönstret: det stängs
Klickar valfri bild: Skriptfel Rad: 40, Tecken: 1, Fel: Behörighet nekad.

Förlåt den långa förklaringen men jag hoppas den kan leda till att någon fattar vad det kan vara för konstigt...

"Funkar ditt Golives inbyggda skripts?"

Jo, men jag brukar inte använda dem då de verkar var så stora och klumpiga med en massa extra cs-taggar.

M v h
Sune

[Redigerat av Sune den 10 feb 2000]

Gustav
2000-02-10, 09:28
Haha!

Har idag lärt mig att läsa svaren på varje inlägg innan jag börjar försöka sätta mig in i frågan.

Satan, vad jag höll på med att förstå vad du menade...hittade liksom inte ditt problem...det funkade ju verkligen hur bra som helst! :)

Men det sägs ju att man lär så länge man lever... ;)

Jag har iaf provat i NS4.5 och IE5 och där funkar det perfekt! (på pc kanske man ska tillägga)