View Full Version : IM för kontor?
Någon som vet något bra IM för kontorsbruk?
Ändamålet är egentligen bara att skicka korta meddelanden.
Det ska vara resurssnålt, alla ska förså hur det funkar och det räcker om det kan köras på ett internt närverk, behöver ej komma ut på Internet.
Start, kör:
net send [ipnummer/datornamn] "meddelande"
=)
Klassiker ... Om man vill gå ett steg längre då?
Tänker mig som MSN fast fett bantat och avsett för kontor.
Vad har ni för miljö annars?
Kör ni notes får ni en communication server för sametime, kör ni exchange får (eller så köper man den) ni en server för Windows messenger.
Vill ni köra annat kan ni installera en jabber-server (fri mjukvara) och ha någon av de otaliga jabber-klienterna installerade.
http://www.jabber.org/
Nja ... det finns väl ingeb direkt "miljö" alls ...
Det jag tänkte mig var "XXX har ringt på nummer YYY" sif att skriva en lapp som larvas bort.
Ska läsa på om Jabber. Funkar bra?
=) Du menar sådandäran elektronisk post? Det är bara en fluga...
Skulle också rekommendera Jabber, funkar klockrent för oss med ~80 pers i SE. Pga av nätverksstrul kör vi dock icq med DK/NO.
Jag rekommenderar LAN Messenger. Jävligt smidigt! Perfekt i nätverket!
http://www.outlookmessenger.com/OM/index.asp
martinpartin
2007-10-15, 11:09
vi kör MS communicator med live communication server. Funkar super !
Kanske inte gratis direkt...
sgtpepper
2007-10-15, 12:56
Om ni är ett litet företag som inte har behov eller råd med en fulländad kommunikationslösning integrerad med mail och katalogtjänster som t.ex Sametime så är det väl bara att köra något av alla gratisalternativ som finns tillgängliga.
Enklast är ju t.ex Gtalk (Google) eller MSN (Microsoft). Vill ni behålla trafiken i ert nät och inte skicka ut den så installerar ni en jabberserver lokalt på LAN:et som folk redan skrivit om här ovan, sen kan ni köra valfri chatklient som stödjer Jabber.
Ska läsa på om Jabber. Funkar bra?
Du kanske redan läst dig till det, men Jabber används av Google Talk, så det känns väl som en tämligen välbeprövad lösning.
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.