PDA

View Full Version : Vad är det frågan om igentligen - Brillobox.

Lindström
2007-06-21, 12:30
http://kirkpinar.typepad.com/photos/uncategorized/brillobox1964ecopy.jpg
Är det någon som igentligen vet vad sjutton det är frågan om ang. Brillobox boxarna ? Har aldrig sett eller hört talas om dom tidigare än sen man började nysta om något i dagspressen om det hela.

http://www.expressen.se/nyheter/1.730771

Så vad är det som är så stort storhej om boxarna igentligen ?

hopparn
2007-06-21, 13:03
– Vi arbetar på att hitta boxar som med rimlig säkerhet kan sägas vara producerade 1968 respektive 1990 för jämförelse med de boxar vi har i museet och vi kommer att jämföra våra resultat med det man får fram från Warhol-kommissionen, säger Lars Nittve.

Utredning
Museet fick 1994 sex Brillo-boxar av den förre chefen Pontus Hultén. Han lät tillverka minst 108 Brillo-boxar på Malmö konsthalls snickeri under 1990. De boxarna misstänks nu ha sålts på den internationella konstmarknaden för miljonbelopp efter att Hultén intygat att de tillverkades på uppdrag av Andy Warhol redan 1968.
Moderna museets utredning sker i nära samarbete med Neil Printz på AWAB, Andy Warhol Art Authentication board, i New York.
- Vi är i direktkontakt med Neil Printz. Vi kommer att bistå dem i deras efterforskningar och söker på djupet i våra arkiv och för att se vad ytterligare information vi kan hitta, säger Lars Nittve.
Han räknar med att utredningen kan vara färdig under sensommaren.

Någon har kommit på ett bra sätt att dryga ut kassan

Lindström
2007-06-21, 13:10
– Vi arbetar på att hitta boxar som med rimlig säkerhet kan sägas vara producerade 1968 respektive 1990 för jämförelse med de boxar vi har i museet och vi kommer att jämföra våra resultat med det man får fram från Warhol-kommissionen, säger Lars Nittve.

Utredning
Museet fick 1994 sex Brillo-boxar av den förre chefen Pontus Hultén. Han lät tillverka minst 108 Brillo-boxar på Malmö konsthalls snickeri under 1990. De boxarna misstänks nu ha sålts på den internationella konstmarknaden för miljonbelopp efter att Hultén intygat att de tillverkades på uppdrag av Andy Warhol redan 1968.
Moderna museets utredning sker i nära samarbete med Neil Printz på AWAB, Andy Warhol Art Authentication board, i New York.
- Vi är i direktkontakt med Neil Printz. Vi kommer att bistå dem i deras efterforskningar och söker på djupet i våra arkiv och för att se vad ytterligare information vi kan hitta, säger Lars Nittve.
Han räknar med att utredningen kan vara färdig under sensommaren.

Någon har kommit på ett bra sätt att dryga ut kassan

Jo, det har jag förstått. Men det jag undrar över det är väl varför dom överhuvudtaget finns på ett museum. Vad det är som har gjort att dom är så "värdefulla" och värt om att processa om.

hopparn
2007-06-21, 13:11
aha, njae det vet jag inte, inte mer än att det är Andy Warhol. Han brukar väl vara dyr... :)

Lindström
2007-06-21, 14:51
aha, njae det vet jag inte, inte mer än att det är Andy Warhol. Han brukar väl vara dyr... :)
Hm..ja, det lär han då vara. För jag har då aldrig hört talas om karln innan.
Blev tom tvungen att goggla om männsikan för att få överhuvudtaget få en humm om vem han är, eller var ska jag väl kanske säga.

Och det säger ju allt.

:stefan:
2007-06-21, 18:27
Inte hört talas om Walhol? :o Jösses...

Well, Warhol gjorde ett tiotal boxar på 60-talet, någon har tillverkat ett hundratal för några år sen och kränger dom som om de vore original. Bedrägeri kallas det har jag för mig. ;)

Esen
2007-06-21, 18:29
Och det e antagligen dom här 100 som gör att priset på dom riktiga går upp i pris, Plus att det bara finns ett tiotal riktiga...

silfver
2007-06-21, 18:30
Det kanske är såna där lådor man ställer ut på festivaler och sådär, så kan man utföra sina behov i dem. :i

sgtpepper
2007-06-21, 20:40
Och det säger ju allt.
Ja, det säger att du är ohyggligt oallmänbildad och att du inte skäms med att visa det på allmänna forum.

Lindström
2007-06-21, 20:48
Ja, det säger att du är ohyggligt oallmänbildad och att du inte skäms med att visa det på allmänna forum.

Bara för att man nu råkar inte veta vem personen i fråga är så skulle man vara oallmänbildad ? Det är bara att gratulera till denna fantastiska intellekt som vissa individer behärskar.

:Stefan: : Nä, jag kände inte igen namnet på honom. Men därimot så kände jag igen personen ifråga när jag fick se ett foto på honom.

sgtpepper
2007-06-21, 20:56
Bara för att man nu råkar inte veta vem personen i fråga är så skulle man vara oallmänbildad ?
Ja, precis. Andy Warhol är ett sådant namn som man åtminstone bör ha hört talas om, om man är allmänbildad.

Det är bara att gratulera till denna fantastiska intellekt som vissa individer behärskar.
Du kan ha ett gott intellekt trots att du inte är allmänbildad, det finns inga motsättningar i det. Men har du aldrig hört talas om Andy Warhol så är det tyvärr så att du är kopiöst oallmänbildad, det är bara för dig att sätta igång och läsa morgontidningar, böcker och hänga med lite i världen, så ska du se att du snart är bättre bildad! You go!

Lindström
2007-06-21, 21:02
Ja, precis. Andy Warhol är ett sådant namn som man åtminstone bör ha hört talas om, om man är allmänbildad.

Du kan ha ett gott intellekt trots att du inte är allmänbildad, det finns inga motsättningar i det. Men har du aldrig hört talas om Andy Warhol så är det tyvärr så att du är kopiöst oallmänbildad, det är bara för dig att sätta igång och läsa morgontidningar, böcker och hänga med lite i världen, så ska du se att du snart är bättre bildad! You go!

Spelar ju ingen som hellst roll om man nu läser, tar in information som finns om man inte överhuvutaget är intresserad av vem personen eller vad han har gjort i livet tidigare, eller hur. Oallmänbildad eller inte.

sgtpepper
2007-06-21, 21:06
om man inte överhuvutaget är intresserad av vem personen eller vad han har gjort i livet tidigare ... Oallmänbildad eller inte.
Det är det som är själva kvintessensen med att vara allmänbildad, man blir allmänbildad av att vara nyfiken och intresserad av att ta in allmän kunskap, är man inte det så kan man inte bli allmänbildad.

Lindström
2007-06-21, 21:14
Det är det som är själva kvintessensen med att vara allmänbildad, man blir allmänbildad av att vara nyfiken och intresserad av att ta in allmän kunskap, är man inte det så kan man inte bli allmänbildad.

Jaja...
Livet går vidare vilket fall som hellst.

Spook
2007-06-22, 00:17

Inlägget rapporterat med hänvisning till §4 i WF's regler.
http://www.webforum.nu/faq.php?faq=about_wf#rules_4

muskot
2007-06-22, 00:20
Inlägget rapporterat med hänvisning till §4 i WF's regler.
http://www.webforum.nu/faq.php?faq=about_wf#rules_4 Öh?

Spook
2007-06-22, 00:27
Öh?

Utdrag: Dina inlägg ska hålla en kamratlig ton och hålla ett vårdat språk för allas trevnad.