View Full Version : "ny" meta-söktjänst
gjohansson
2007-03-02, 09:57
Hej alla.
Har haft igång min sida i nästan en månad nu. Grymt mycket jobb nerlagt på den, börjar nästan bli nöjd med design och funktion nu. Så det är nu jag vill ha feedback från er.
http://agent55.com (Engelsk version) - http://www.sokallt.se (Svensk version)
Vad är bra? Vad är mindre bra? Vad tycker du saknas?
All konstruktiv kritik mottages tacksamt.
voigtann1
2007-03-02, 10:02
logotypen och headern tar mina tankar att gå till "4 guys from rolla (http://www.4guysfromrolla.com/). Tycker inte direkt typsnittet passar in i sidan alls. Idén på sidan är god tycker jag fast tänk lite på storleken också ;). Ska läsa vidare på sidan ;)
gjohansson
2007-03-02, 10:44
ahh dom har också använt sig av siluetter? hehe, hade ingen aning, var nog typ 3-4 år sedan jag var på deras sajt senast...
Vilket typsnitt tänker du på? Text-typsnittet eller loggans typsnitt? Kul att du gillar idén! Det kommer mera på sajten, har många idéer kvar som ska realiseras...
Vad menar med storleken? utveckla lite, tack! :)
voigtann1
2007-03-02, 12:00
ahh dom har också använt sig av siluetter? hehe, hade ingen aning, var nog typ 3-4 år sedan jag var på deras sajt senast...
Vilket typsnitt tänker du på? Text-typsnittet eller loggans typsnitt? Kul att du gillar idén! Det kommer mera på sajten, har många idéer kvar som ska realiseras...
Vad menar med storleken? utveckla lite, tack! :)
Dom har nog haft samma logotyp sedan dom starta sidan ;)
Typsnittet.. nästan allt förutom Times new Roman eller liknande typsnitt, ser vackert ut men är inte jätte passande för webb, inte heller för sidan du kör på.
Du kan försöka hålla samma tema som du har när du söker på ditt javascript kod eller vad man kan kalla det.
Storleken var menat till typsnittet. ;)
The_Hulk
2007-03-02, 14:46
varför måste det vara en vit sida med loading ... när man går till hemsidan? det irriterade jag mig en del på. såg att du hade det på både den svenska och den engelska.
Jag testade söka på "html5".
Jag fick upp två sidor, varav inget resultat på första sidan hade nånting att göra med HTML5 över huvud taget (bara råkade ha "html5" i adressen). På andra sidan var den en eller två som handlade om HTML5. Själva specifikationen (som kommer på #1 i Google) kom inte med över huvud taget.
(n)
Det var med den svenska versionen. Den kanske bara söker svenska sidor? Använder jag den engelska så använder den Google...
Varför skulle jag vilja söka kakrecept när jag letar efter privatpersoner?
gjohansson
2007-03-03, 17:19
Jag testade söka på "html5".
...
Det var med den svenska versionen. Den kanske bara söker svenska sidor? Använder jag den engelska så använder den Google...
Japp, det var den svenska versionen, och den söker således enbart i Svenska webbsidor, kanske borde man göra denna information tydligare för detta kanske inte framgår, ska jobba mer på att det ska bli tydligare, tack för din feedback. :)
PS. Ett tips när man söker är att man provar att visa resultat-fönstren som "staplade" under varandra. T.ex så här: http://www.sokallt.se/?search=1&cat=33&findwhat=kakor&showmethod=2
Jag skulle gärna vilja ha svar på min fråga ovan.
gjohansson
2007-03-04, 20:52
Jag skulle gärna vilja ha svar på min fråga ovan.
ok, jag trodde inte du menade allvar med din fråga ovan - Då får du nog utveckla din fråga lite. Hur menar du? Vem har sagt att du skulle vilja söka kakrecept?
Uppenbarligen sokallt.se eftersom den söker på "allt". Då är min fråga varför jag skulle vilja söka på kakrecept och privatpersoner samtidigt, när jag lika väl kan söka på respektive sajt (och slippa bläddra för att hitta rätt sökresultat) mycket snabbare.
gjohansson
2007-03-04, 22:56
Uppenbarligen sokallt.se eftersom den söker på "allt". Då är min fråga varför jag skulle vilja söka på kakrecept och privatpersoner samtidigt, när jag lika väl kan söka på respektive sajt (och slippa bläddra för att hitta rätt sökresultat) mycket snabbare.
Alltså, tanken är att man ska kunna söka i EN kategori i taget. Kanske man någon dag vill söka upp en privatperson, och kanske nån annan dag vill man söka upp ett visst recept, t.ex. Det finns ingen funktion som gör att du söker i alla kategorier samtidigt. "Sök ALLT" heter alltså så för att den ska söka "alla" sökmotorer för en viss kategori, inte för att den söker i alla kategorier samtidigt.
"Sök ALLT" är alltså ett tidsbesparande sätt att söka när man verkligen behöver hitta nåt snabbt, anser iaf. jag och många med mig... :)
Första intrycket är rörigt med alla färger.
Och min första sökning gav mig detta:
We're sorry
Our database servers are currently busy.
Please enjoy a quick drink and then try again.
Or why not visit Soundpedia and listen to some great tunes!
Är det för den är full eller ditt sätt att lura en till Soundpedia ?
gjohansson
2007-03-05, 16:59
Första intrycket är rörigt med alla färger.
Och min första sökning gav mig detta:
We're sorry
Our database servers are currently busy.
Please enjoy a quick drink and then try again.
Or why not visit Soundpedia and listen to some great tunes!
Är det för den är full eller ditt sätt att lura en till Soundpedia ?
Vilken kategori sökte du i då? "Webradio" Troligen har någon av sökmotorerna du sökte i haft problem just då. Varför skulle jag "lura" dig till Soundpedia? :OO
Nej, Agent55/sökallt fungerar så att sökningen du gör i vald kategori skickas till ett antal sökmotorer, och du får svaret i olika resultat-fönster. Vi har ingenting att göra med innehållet i dessa fönstren utan det är respektive sökmotor som presenterar sina sökträffar.
När man söker är det rätt snyggt med alla färgerna och hur det är upplagt. Dock blev jag lite fundersam först när jag bara såg ett google fönster efter sökning. Men klickade krysset snart därefter fick jag fram olika boxar med resultat från olika andra sökmotorer (staplade). Intressant och snyggt det också. Vet inte om det kanske kan bli lite förvirrande ibland för de som söker. Kanske borde lägga till något ovanför alla resultat's boxar, uppe i menyn, med länkar till alla resultaten; Visa resultat efter sökmotor: google, excite, osv.
Det första intrycket när man kommer in på sökallt är att allt ser väldigt kluddigt ut. Jag tror att det kan bli stor skillnad (en bättre sådan) om färgerna på text ändras. Just nu är meny-länkarna i en lite för ljus färg.
Och sakerna som senaste ändringar (och liknande) borde "gömmas" undan till en annan sida än första sidan. Att bara ha lite information om din meta-sök tjänst i en enda box.
gjohansson
2007-03-09, 07:54
Hej igen och tack för alla åsikter och tips!
Vi har verkligen tagit till oss alla synpunkter och i dagarna har vi jobbat på att ändra layouten och nu har vi sjösatt den nya layouten. Vi har i stort sett ändrat på varenda fil, men här är dom stora förändringarna:
Kategori-val i dropdownlistan är utbytt mot fliksystem för bättre översikt
Webbplatsen har centrerats till skillnad mot den förrut vänsterjusterade
Alla kategorier har fått en beskrivande text som ska underlätta för användaren vid sökning
Startsidan har gjorts mer kompakt med endast senaste nyheten
Layout mer stilren. Mer "Agent55-grön" har använts i färgsättningen
Alla länkar har stoppats in i en egen ruta som visas när man behöver den. Flytta muspekaren ovanför (i) i övre vänstra hörnet
Gå gärna in och se om du gillar den nya layouten bättre. http://www.sokallt.se (svenska) eller http://www.agent55.com (engelska)
Konstruktiv kritik mottages tacksamt!
"Flikarna" blir inte så bra i IE...
/red - Funkar som de ska i den engelska versionen.
gjohansson
2007-03-16, 11:19
"Flikarna" blir inte så bra i IE...
/red - Funkar som de ska i den engelska versionen.
Hej Fiddler, hur menar du med att flikarna inte blir så bra? Utveckla lite gärna.
Ni andra:
För övrigt har jag nu bytt ut bläddringen i sökresultatet från siffror (1..2..3.. etc) till sökmotorernas egen ikon, och detta funkar i de fallen som webbplatserna har gjort sin egen favicon, finns inte den så används en default-ikon istället. (Gå till http://www.sokallt.se/?cat=33&search=1&findwhat=wasabi&showmethod=1 för att se hur det kan se ut)
Tycker ni att detta blir bra? Synpunkter och kritik mottages gärna som sagt.
Jag utvecklar det med en bild. :)
Som du der försvinner flikarna om jag klickar på t.ex. "Nyheter".
gjohansson
2007-03-16, 11:34
Tack för det!
Du kör IE 6 eller? Du har testat att trycka CTRL+F5 när du är på sidan, så ingen gammal cache ligger och förstör flikarna?
gjohansson
2007-03-22, 12:37
nu har jag lyckats "rekonstruera" ditt problem. Men det krävdes att min Internetlina skulle gå ner/krångla. Alltså om min koppling till nätet inte var så vass och jag klickar på en flik så blir resultatet som din skärmdump där. Hade du problem med nätet när du testade? Vill verkligen lösa det här problemet, är det någon annan på webforum som fått samma fel som fiddler?
Nej, inga problem med uppkopplingen. Cachen tömd. Knepigt...
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.