PDA

View Full Version : PG eller BG för ideell förening?

Gein
2007-01-21, 10:04
Ska skaffa Plusgiro eller Bankgiro för en ideell förening och försöker hitta det bästa och billigaste alternativt. Helst ser jag bankgiro för jag har personligen inga bra erfarenheter av Plusgirot. Tycker internettjänsterna för PG är rätt bökiga. Kraven är inga höga alls:

Max 60 inbetalningar per år
Enklare internettjänster såsom betalning och överföring

Vi söker ett smidigt alternativ (varför jag ser främst åt BG-hållet) som är billigt. Eftersom vi är en ideell förening som försöker ha inkomster som precis matchar de utgifter vi har så är priset viktigt. Vad jag kan se så kostar ett plusgirokonto 400kr/år. Vi kan väl sträcka oss till 500-600kr/år för ett bankgirokonto om det kan administreras smidigare än plusgirokontot.
Jag har tittat runt på diverse banker vad de kan erbjuda men tycker hemsidorna ger mycket att önska i form av information. Det verkar som att våran ideella förening får ta samma kostnader som företag vilket känns rätt orimligt. Finns det inga banker som har subventionerade priser för (ideella) föreningar?
Swedbank är den enda bank som hittills svarat och där kostar bankgiro 250kr/år och sen krävs "Internetbank och betaltjänst" vilket kostar 500kr/år. 500kr/år för att få göra 25-50 betalningar per år känns helt omotiverat.
Någon som har några tips?

Addeladde
2007-01-23, 18:02
Helt klart Bankgiro före Plusgiro. Jag gillar inte alls plusgiro och tjänsterna. Bbara krångligt. Flera inloggningar till olika saker.

stoffe-2k
2007-01-23, 18:04
Kan inte du bara skapa ett nytt konto i din egna bank och be medlemmarna att sätta in pengarna där?

Gein
2007-01-23, 18:22
Vi ska söka bidrag hos kommunen och de kräver organisationsnummer samt PG/BG med motiveringen: "Det ska synas att det är en seriös förening, vi för inte över pengar till ett privat bankkonto".
Jag förstår det på ett sätt men samtidigt känns det fel att som ideell förening tvingas till mer eller mindre onödiga verktyg.
Jag har ringt runt till olika banker och det verkar som att rätt väg är att gå till det lokala bankkontoret för att få bäst rabatt.

dahlgren
2007-01-25, 22:46
Jag håller med att PG är långt ifrån smidigt när man ska betala. Dock har det en stor föredel som jag inte sett hos BG, nämligen mail vid inbetlningen vilket är väldigt smidigt om man beaker medlemms avgifter eller liknande som betalas in på kontot.

filippo
2007-01-26, 00:42
Alla gånger BG säger jag!

Har haft PG men de kostar ju så jäkla mycket mer än bara årsavgiften, det är 55kr här och avgift för utskick i nästa runda.

Nä satsa på BG, jag fick BG hos Handeslbanken för 250/år, då är jag kund där och har internetbanken, kort mm.

Eftersom jag har Enskild frima så är det ju mina konton, blir väl lite värre med ideell förening då ni säkert är flera som står bakom den verksamheten.

Gein
2007-01-26, 07:27
PG kostar 400kr/år för föreningen och jag kan inte hitta någonstans där BG + möjlighet att göra utbetalningar via nätet skulle bli billigare än 400kr/år. Ideella föreningar får betala nästintill (om inte exakt) samma summa som företag, vilket enligt mig är helt absurt. SEB vill t.ex. ta 1250kr/år (om jag inte minns fel). Swedbank tar 650kr/år (250kr för BG och 400kr för Internetbanken). Löjligt!
Så, tyvärr blir det nog PG iaf, då det är billigare. Då får vi dessutom ett BG-nummer på köpet. Några extra avgifter ska det väl inte behöva bli så länge man får alla rapporter i elektroniskt format?

dahlgren
2007-01-26, 11:23
Extra kostnader kommer det bli om du ska betala till andra konton än PG. Men å andra sidan hinner man göra en hel del betalningar á 1,50 kr innan man kommer upp i samma kostnader som BG.

Eclipse
2007-01-29, 15:19
BankGirot.

Jag har egen firma och kollade det där då jag startade min verksamhet för tre år sedan.

Det blir bara massa extra jobb för dig/er... till ingen egentlig nytta.

BG kanske inte är gratis... men säg den banktjänst som är gratis!!!!!!

Swedbank tar 650kr/år (250kr för BG och 400kr för Internetbanken).

Kolla det där en gång till!! Jag tror det är papperskopiorna till ert kontor som kostar 250:-. Om du själv loggar in på Internetbanken och skriver ut era inbetalningar kan du skippa denna kostnad.

Jag har själv otroligt dålig koll på vad det är jag betalar för... men i annat fall så kommer "insättningsuppgift på papper" (som det heter) ovanpå de priser du skriver ovan.

hopparn
2007-02-15, 12:52
OT: Gein, vad är det för förening?

Gislaved
2007-02-15, 12:57
Det brukar gå bra att pruta bort avgifterna på Bankgirot, speciellt om man har en ideell förening eller har hyfsat mycket pengar hos banken i fråga. Men då får du nog knata in på ett kontor.

Gein
2007-02-15, 12:59
hopparn,
Knivsta Innebandyklubb, ett än så länge mindre gäng medlemmar från Uppsala och Knivsta.

Swedbank tar 650kr/år (250kr för BG och 400kr för Internetbanken).

Kolla det där en gång till!! Jag tror det är papperskopiorna till ert kontor som kostar 250:-. Om du själv loggar in på Internetbanken och skriver ut era inbetalningar kan du skippa denna kostnad.
Så bra var det tyvärr inte. 250kr var för själva BG-kontot.

Nej det blev PG till slut iaf eftersom vi inte kunde få det billigare. Då får vi BG- och PG-nummer och vi kommer inte göra så värst många in-/utbetalning så jag får stå ut :)

hopparn
2007-02-15, 13:08
OT: Gein om det inte är föreningsadministrationen som sådan som lockar ;) så finns ju möjligheten att ansöka om att bli en sektion i KFUM Uppsala :)

Gein
2007-02-15, 13:28
Så mycket administration är det inte och jag gillar att ha kontroll, vill inte gärna lämna över den ;)