PDA

View Full Version : Teoriprovet, b-körkort.

UnConed
2006-07-16, 17:46
Hej.
Jag sitter och läser "Körkortsboken" och blir knäpp på datumzoner (se länken nedan) då jag menar att de motsäger sig själva i boken.
I boken står det t.ex. att parkering är förbjuden på
- udda husnummersida när det är udda datum
- jämn husnummersida när det är jämnt datum

Och sen tvärtom också, på en annan sida (menar jag).
Vad är rätt?
Får jag parkera på en jämn husnummersida när det är jämt datum?

Länken:
http://www.skovde.se/upload/TekniskService/BilderTK/HansOlofS/Gata_Datumzon154x101_nr2.jpg
- Ursäkta den dåliga bilden, men det var den enda jag hittade.

Mika3l
2006-07-16, 17:56
Usch och tvi! Datumzoner är ett helvete som jag aldrig riktigt har förstått mig på! Men kolla så att det inte är något speciellt med datumet som står, röd dag eller nåt liknande för då kan det vara lite annorlunda regler.

Avskaffa datumzoner säger jag bara! (y)

Dellamorte
2006-07-16, 18:58
om jag kommer ihåg rätt så är det så att man får parkera på:
jämna datum udda husnummer
udda datum jämna husnummer

Klös
2006-07-16, 19:16
Om du ska parkera ditt fordon på en gata eller väg inom gränsen för datumzon (se karta) och någon annan anvisning inte anges genom parkeringsskyltar, då gäller att klockan xx–xx under dygn med jämnt datum är det förbjudet att parkera på den sida av gatan som har jämna adressnummer och vice versa.

Denna lilla text har jag utskriven och inplastad i bilen och har klarat mig från parkeringsböter trots att det sett ut som jag varit felparkerad, men de som stått samlade på "andra sidan" har fått böter!

tydal
2006-07-16, 19:20
Tänk på att skylten inte talar om var man får parkera, utan den handlar om var man inte får parkera. Det är ju en parkeringsförbudsskylt. Parkeringsförbudet gäller den sida av gatan där numren "stämmer överens" med datumet, det vill säga är det jämnt datum så gäller parkeringsförbudet på sidan med jämna nummer.

nummersju
2006-07-16, 19:31
tänk så här:
på jämna datum håller sig plogarna etc på jämna husnummersidan
på udda datum håller sig plogarna etc på udda husnummersidan

då förstår man varför de har vänt på allt.

UnConed
2006-07-17, 17:15
Tack, alla ni som svarade.

UnConed
2006-07-18, 16:01
Ytterligare en fråga kommer här:
Om ni tittar på bilden:
http://www.faktabanken.nu/trafik/t-klockslagolika.gif

Att den första, svarta texten (8-18) är vardagar (mån, tis, ons, tors, fre) har jag förstått.
De två kvarvarande texterna känner jag mig inte helt säker på.
Stämmer detta:
Den svarta texten inom parentes, -> () <-, betyder den lördag och dag före röd vardag?
Den röda texten, betyder söndag och röd (var)dag?

mayday
2006-07-18, 16:18
prinsipen kanske är lättare när man vet funktionen med den

allt handlar om att kunna typ soppa eller skotta gatorna på ena sidan ena dagen o andra på den andra.

Skulle folk stå konstant på ena sidan eller på båda skulle detta arbete va omöjligt så att avskaffa den kommer leda till att du får din bil inplogad eller liknande

UnConed
2006-07-18, 16:20
Låt oss säga att skylten ovanför behandlar parkeringsförbud.

UnConed
2006-07-18, 20:50
Ingen som kan svara på frågan? :(

mayday
2006-07-19, 05:10
förstår inte varför du har med skylten ens
den handlar inte om datumparkering utan parkeringsförbud

UnConed
2006-07-19, 15:37
Om den här skylten är ovanför kan den göra det:
http://www.faktabanken.nu/trafik/f-parkera.gif

#L#
2006-07-19, 15:39
tog mitt körkort för 2 veckor sedan.. kunde knappt svara på nån av dina frågor.. sjukt vad man glömmer snabbt :)

UnConed
2006-07-19, 15:43
#L#: Kunde du svara på dem när du skrev provet då?:)

GunnarD
2006-07-19, 20:56
Ytterligare en fråga kommer här:
Om ni tittar på bilden:
http://www.faktabanken.nu/trafik/t-klockslagolika.gif

Att den första, svarta texten (8-18) är vardagar (mån, tis, ons, tors, fre) har jag förstått.
De två kvarvarande texterna känner jag mig inte helt säker på.
Stämmer detta:
Den svarta texten inom parentes, -> () <-, betyder den lördag och dag före röd vardag?
Den röda texten, betyder söndag och röd (var)dag?
Här kan man se alla skyltar. http://www.faktabanken.nu/trafik/trafik.htm där ser man att:

8-18 gäller vardagar
(8-18) gäller lördagar och dag före helgdag
8-18 gäller söndagar och helgdagar

Är dom under en förbudsskylt så gäller förbudet mellan dom angivna klockslagen.

#L#
2006-07-20, 09:19
#L#: Kunde du svara på dem när du skrev provet då?:)

Haha, hade en riktigt flax på provet. Pluggade bonniers trafikskola kvällen innan, gick ner med inställningen - "även fast det inte kommer att räcka, gör så gott du kan". 52 poäng för att få godkänt.. fick 52 :)

UnConed
2006-07-20, 15:59
Hehe, man ska ha lite flyt :)
Jag har suttit lite med bonniers. Skiljer sig svårighetsgraden i det programet (teoriprovet) från det riktiga teoriprovet?

Vatos Locos
2006-09-06, 11:58
Hehe, man ska ha lite flyt :)
Jag har suttit lite med bonniers. Skiljer sig svårighetsgraden i det programet (teoriprovet) från det riktiga teoriprovet?

Jo, jag tyckte att det skilde sig en del, tyckte att vissa frågor är lite omständigare hos Vägverket än i Bonniers, gjorde teorin i måndags och missade med 2 poäng, men jag hade nästan förväntat mig det då jag inte hade kunna plugga sista tiden utan såg det som en test att se vad jag borde plugga på tills nästa gång.