View Full Version : Motorcykelkörkort?
Tjena!
Jag planerar att till hösten ta motorcykelkörkort, men jag är lite osäker på vad det kan kosta.
Jag har ingen större erfarenhet av motordriva tvåhjulingar, då jag vid 15 års ålder inte hade någon moppe. Men drömmen har vuxit fram mer och mer att åka genom Europa eller dylikt på en motorcykel.
Vad kan kakan gå på för mig och hur mycket måste man punga ut för en hyffsad hoj?
Tack! :)
Nickemannen
2006-07-06, 19:53
En annan kostnad som man borde räkna med är försäkringen, den kan vara ganska hög.
Opelomega
2006-07-07, 08:22
Vad en motorcykel kostar beror alldels på vilken kubik samt vilken typ av motorcykel du tänkt dig.
Att lära sig växla på en motorcykel är inte speciellt svårt. OCh det är ju samma trafikregler som gäller . Men det handlar mycket om manövrering och och dylikt när man kör motorcykel/kör upp. Och eftersom du inte har haft någon större vana av tvåhjulingar så kan det ta lite längre tid. Vad det kan kosta är därför väldigt svårt att säga. Har du till exempel någon att övningköra med?
Varför inte börja med att känna på tvåhjuling i form av moppe som ju har många likheter med MC idag?
Kostnaden för körkort beror ju helt på din förmåga att hantera hojen.
En Hoj för touring neråt Europa ligger mellan 30 till 50 lappar.
men som i de flesta frågor, kunskap är makt. Testa.
Mellan 10000:- och 20000:- för ett MC-kort hos en trafikskola. Det var svaret jag fick efter att ha "provat på" på MC-dagen i våras på Barkarby flygfält. Det var första gången som jag körde en "riktig" MC, en BMW R 850 R. Ohyggligt mycket tyngre att hantera än moppen men med lite inledande krypkörning med start och stopp så lyckades jag känna mig hyfsat trygg på hojen. Efter ca 20 minuter vågade jag skrämma upp den i nästan 50 km/h och då kändes det som om jag skulle blåsa av när som helst. :D Hur kul som helst, nu är det bara pengarna som fattas! :OO
Att ta körkortet till hösten är ju rikitgt klyftigt. Garanterat lättare att få tider både på skolan och vv jämfört med under våren. Sedan går det ju att köra ända ut i november om vädret tillåter... Glöm inte att kläder/skyddsutrustning också kostar. Lycka till met lappen, tala om hur det går! (y)
Tack ska ni ha för alla svaren! Det var ungefär så mycket jag hade väntat mig att det skulle kosta.Lycka till met lappen, tala om hur det går! (y) Will do!
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.