View Full Version : Maxlängd på släpvagn?
Vet att det finns en föreskrift om hur långt material man får frakta på släpvagn men hittar det inte, eller om det var regler när man behövde vimpel, minns inte riktigt.
Har en vagn på 3,5m och ska frakta stålbitar som är 6m långa, får jag göra detta? (såklart med vimpel)
Antar att en släpvagn är fordon det med ;)
Ja du får frakta/transportera dem 6m långa stålbitarna med ditt släp sålänge inte bil + släp + utstickande last överstiger 24m... Men att lasta så långa bitar på en så kort släpvagn gör att du får väldigt mycket last som sticker ut bakåt och kan göra att du får fel tygndpunkt på släpet vilket kan försämmra släpets stabilitet vid högre fart avsevärt....
Transporterade 6 meters U-balk en sommar för några år sedan ut till stugan och insåg redan innan att det inte skulle funka med min lilla släpvagn så jag hyrde en biltrailer men det var på vippen ändå. Det blir rätt fint gung längst ut.
Lär vel bli lite baseballeffekt också?!
:stefan:
2006-07-06, 16:27
Om de inte är för tunga är takräcke faktiskt ett alternativ. Rent lagligt är det inga problem (farsan har berättat om en gubbe i Stockholm som levererar 12-meters flaggstänger med en folkabuss :e), men det gäller att ha tungan rätt i mun i korsningar med alla stolpar på refuger och grejor. ;)
Fint, har hittat en biltransport som är 4,50 så slipper man få mer än 1,50 över kanten.
Det rör sig om 40x40mm ihåliga stålbitar bara så dom är inte så tunga, 300kg blev det för hela pallen och resan blir från ena sidan stan till andra så de blir inga 110 direkt :)
Tack för svaren.
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.