PDA

View Full Version : Semesterersättning vid provanställning?

m_soderlund
2006-06-12, 10:09
Om en anställd har en provanställning, har denne då rätt till semestersersättning?

Om provanställningen inte går över i en fast anställning, har den anställde fortfarande rätt till semesterersättning då?

m_soderlund
2006-06-12, 10:17
Läste på RKU.nu:s webbplats, Semesterlagen (http://www.rku.nu/arbete/dina_rattigheter.html#3)

Semesterersättningen skall vara minst 12 procent av vad du tjänar totalt under din anställning.
[...]
Semesterlagen gäller alla. Oavsett om man arbetar heltid, deltid eller har ett vikariat. Ett undantag görs i lagen för elever i yrkesskolor. På vissa sommarjobb måste man uttryckligen be om att få ut sin semesterersättning.

Lasp
2006-06-12, 10:18
Helt rätt. Du har rätt till detta. Det gäller alla arbeten.

m_soderlund
2006-06-12, 10:22
Alltid trevligt att veta arbetstagarens rättigheter. Tack för info!

Vatos Locos
2006-06-17, 17:16
Det bör dock tilläggas att dessa regler gäller när företaget har tecknat ett kollektivavtal, själv så arbetar jag för ett företag som inte har någon semesterersättning utan jag har istället en högre grundlön eftersom jag inte kan ta semester hur som helst utan måste anpassa den till min uppdragsgivare(kund).
Dock så brukar denna regel efterföljas av de flesta företag.

GunnarD
2006-06-17, 17:31
Det bör dock tilläggas att dessa regler gäller när företaget har tecknat ett kollektivavtal, själv så arbetar jag för ett företag som inte har någon semesterersättning utan jag har istället en högre grundlön eftersom jag inte kan ta semester hur som helst utan måste anpassa den till min uppdragsgivare(kund).
Dock så brukar denna regel efterföljas av de flesta företag.
Ingen har rätt till att ta semester hur som helst utan det är alltid så att arbetsgivaren som bestämmer.

Det enda som står i semesterlagen är att man är rätt till 25 semesterdagar under året och att man har rätt till att ta ut 3 veckor under sommarmånaderna.

M.Cheraghi
2006-06-17, 17:54
och om arbetsgivaren inte medtycker att man tar ut 3 veckor under juni-juli, vart vänder man sig då?

GunnarD
2006-06-17, 18:24
och om arbetsgivaren inte medtycker att man tar ut 3 veckor under juni-juli, vart vänder man sig då?
Sommarmånaderna är juni-augusti.

Du bör också kontrollera vilka avtal som gäller för dig, förhoppningsvis har du ett anställningsavtal.

Om det blir konfilkt så skulle jag gå till facket.