hur koppla digital-tv?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • magnusfeldth
    Medlem
    • 2003-01-02
    • 2442

hur koppla digital-tv?

Skaffade idag en pvr-box från comhem, en humax cxc 2000PVR... Hur ska jag koppla den för att även kunna se de analoga kanalerna på tv:n?

på sidan 11 i den här pdfn ser ni hur baksidan ser ut på boxen. http://www.humaxdigital.com/GLOBAL/p...mhem_100SV.pdf
    Sanningen är störst, men EG-rätten har företräde
    eight-thirty res at Dorsia | Mister One Million | jag var där | Klauz!
  • tydal
    Medlem
    • 2003-06-19
    • 3788

Routa antennsignalen till tv:n. Borde typ finnas antenn (RF) in och ut på boxen... *tittar*...

Ja, det är kontakt 1 som du ansluter antenn till. Sedan införskaffar du en till, likadan, antennkabel och stoppar i kontakt 2 och sedan tv:ns antennuttag.

Comment

• magnusfeldth
      Medlem
      • 2003-01-02
      • 2442

aha, så en tv-kabel från väggkontakten till "cable in", sedan en tv-kabel från tv/vcr till tv:n.... eller via videon, om man så vill. (och naturligtvis en scart från boxen till tv:n för digitala sändningar)

Har jag förstått korrekt?

Comment

• tydal
        Medlem
        • 2003-06-19
        • 3788

Ja, det stämmer. Antennkabeln innehåller ju alla sändningar, såväl digitala som analoga. Men man måste ha en mottagare för respektive sort för att det ska bli bild av det. Digitalboxen kan bara se den digitala delen, så signalen måste skickas vidare till någon som kan se den analoga delen (video/tv). För att se bilden som digitalboxen fått fram behöver man ju någon form av skärm, exempelvis en tv, och därav scart-kabeln (vanlig videosignal).

Så, när tv:n är på kan du välja bland de analoga kanalerna som vanligt, eftersom tv:n är ansluten med antenn, som vanligt. Men om du väljer scartingången (AV/video, brukar väljas automatiskt när man slår på digitalboxen) så får du tillgång till det digitala utbudet genom att byta kanal på digitalboxen.

Comment

• magnusfeldth
          Medlem
          • 2003-01-02
          • 2442

tackar tydal!

Comment

• Danny
            Medlem
            • 2004-07-04
            • 8477

En granne har boxerbox, han själv har kopplat via scarten, men när jag skulle låna hans utbud kopplade vi min TV på coaxen, det gick skitbra å titta samtidigt då... tänkte bara säga det...
            dannesholk.se

Comment

• magnusfeldth
              Medlem
              • 2003-01-02
              • 2442

Det funkade finfint, förutom när jag gick genom videon, då blev den analoga bilden ganska skräpig, men går jag från boxen till tv:n är den analoga bilden också bra. Den digitala bilden är väldigt bra.

Följdfråga, hur få bra bild när jag kopplar via videon? Ställa in kanalerna igen? Ställa in dem på videon??

Comment

• UlfT
                Medlem
                • 2001-05-21
                • 6050

Originally posted by magnusfeldth
                Följdfråga, hur få bra bild när jag kopplar via videon? Ställa in kanalerna igen? Ställa in dem på videon??
                Några riktigt smidiga lösningar har jag inte, men en som kan fungera, om ditt problem är samma som mitt, är att ställa in videon på att ta in signal från scart istället för från den inbyggda tunern. Mitt problem är alltså att jag får spökbilder från den kanal som min hårddiskinspelare är inställd på (även när den bara står i stand by). Men är den inställd på att ta emot från scart, är det på sin höjd boxen som kan ge spökbilder. Och de är ju samma som den kanal man tittar på.
                "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

—Friedrich Nietzsche

Comment

Working...