PDA

View Full Version : Crontab liknande funktion på IIS?

Bengan
2000-07-10, 18:23
Tjena!

Jag vill köra ett php script 1 gång/timme på en NT server men webhotellet säger icke sa nicke!

Så jag undrar om det finns nån bra lösning för detta till NT?

Här finns nåt om att använda WSH för att köra VBscript med men har inte hittat nåt för PHP: http://www.4guysfromrolla.com/webtech/101399-1.shtml

Sen är det väl tveksamt om webhotellet vill använda WSH iheller...

Jag vill alltså inte att klienten skall vara inblandad utan sriptet skall köras endast på servern.

I värsta fall får jag väl köra nåt i global.asa i asp som om tidsskillnaden är uppnådd dirigerar om till PHP filen och sen vidare till huvudsidan. Fast det är ingen bra lösning...

/Bengan

nicclas
2000-07-10, 18:47
Hejsan igen,

Från länken du gav:

Windows NT has a method of scheduling tasks to run at a specific time, but it only allows command-line tasks to be run. To use this all you have to do is use the "AT" command at the console and leave the "Scheduler" service running.

Windows Scripting Host behövs om du skall köra script i tex ASP utan att köra en browser. MEN, om du skall köra PHP kör du helt enkelt c:\php3\php.exe script.php3 utan inblandning av Microsoft-moduler. Hur man startar denna "scheduler" under NT har jag tyvärr ingen aning om... (än mindre om webhotell brukar uppmuntra användningen av den). Kanske någon annan vet, typ emission :) .

/nicclas @ http://www.nic-sys.se/ (Matti's startsida :e ).

Bengan
2000-07-10, 19:05
AHA!

Hej igen nicclas, du är en klippa! Funkade ju finfint att tanka hem rubriker via PHP. Till och med en asp knackande php-analfabet som jag klarade det.

Det ljusnar kanske? Vore ju själva den om det inte skulle gå att schemalägga på en NT burk :)

emission, hallå? ;)

Robban
2000-07-10, 21:27
Vill inte webhotellet medverka är det nog tyvärr kört. NTs motsvarighet till Cron heter At, och normalt sett (utan extra komponenter) är det bara serveradministratören som har kontroll över den funktionen.

Rekommenderar fortsatt diskussion i någon NT-grupp, då detta har föga med PHP att göra.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Bengan
2000-07-10, 22:23
Ok.

Webhotellet sa att de inte kunde använda at av nån anledning så det sket sig...

Tack för hjälpen!

Stäng tråden nu.

[Redigerat av Bengan den 10 jul 2000]