PDA

View Full Version : Samma visa om och om igen.

dAEk
2005-10-01, 17:16
Ni vet kanske att en del barn ofta vill höra en saga om och om igen, eller kanske bara få ett parti omläst en massa gånger? Jag var ett sådant barn och jag är fortfarande så när det gäller musik, jag kan lyssna på samma låt kanske 10-15 gånger i streck beroende på humör. Ibland kan jag inte stoppa mig själv från att spola tillbaks och höra om t.ex. ett specifikt riff tills det liksom känns rätt att fortsätta.

Min fråga är om det finns ett ord för detta "beteende" eller vad man ska kalla det?

Cassady
2005-10-01, 22:56
Ni vet kanske att en del barn ofta vill höra en saga om och om igen, eller kanske bara få ett parti omläst en massa gånger? Jag var ett sådant barn och jag är fortfarande så när det gäller musik, jag kan lyssna på samma låt kanske 10-15 gånger i streck beroende på humör. Ibland kan jag inte stoppa mig själv från att spola tillbaks och höra om t.ex. ett specifikt riff tills det liksom känns rätt att fortsätta.

Min fråga är om det finns ett ord för detta "beteende" eller vad man ska kalla det?

tvångstankar?? :birp ;) :)

dAEk
2005-10-02, 12:47
Anade att ngn skulle komma med det förslaget - men nej, det är inte tvångstankar jag är ute efter. ;)

:stefan:
2005-10-02, 13:36
Neurotiskt? ;)

dAEk
2005-10-04, 17:30
Nåväl, jag trodde det fanns ett ord för sådant beteende men det verkar inte göra det. Jag har frågat runt lite här och var, men men....

PersianBulldog
2005-10-04, 18:00
Det är ju en typ av neuros och eftersom du ofta känner att du är tvungen skulle jag tippa på tvångsneuros.

Web-Tor
2005-10-04, 18:21
Att ett barn vill höra samma saga om och om igen skulle inte jag vilja kalla för en tvångsneuros. ;)

Men jag tycker absolut att det borde finnas ett ord för det här. Hittar du inte något ord kan du ju alltid hitta på ett eget. (y)

:stefan:
2005-10-04, 23:29
Tjatig? :e

fiddler
2005-10-05, 07:30
Glömsk?

dAEk
2005-10-07, 18:19
Ingen som vet ifall det finns ngn sjukdom eller något syndrom där man har ovanstående beteende?
Morsan sade något om Ahdh/Aspergers men det verkar som om hon är ute och cyklar lite...