Note: The current user is the user under which PHP runs. It is probably not the same user you use for normal shell or FTP access.
Note: This function will not work on remote files as the file to be examined must be accessible via the servers filesystem.
Note: When safe mode is enabled, PHP checks whether the files or directories you are about to operate on have the same UID (owner) as the script that is being executed. In addition, you cannot set the SUID, SGID and sticky bits
men som alltid är det något nytt som krånglar.
Kallen skrev att man inte kunde ändra rättigheter hursomhelst. och du har ju tyvärr rätt. servern "vägrar spara" mitt 777 command. vad skall jag göra? måste jag ge upp?
PÅ webbhotell brukar det oftast vara så att man kan inte ändra CHMOD på kataloger som fanns från början, men det brukar gå utmärkt att göra det på kataloger man skapar själv.
Skulle det vara problem med detta så vänd dig till webbhotellet för att få detta fixat.
Skapa katalogen med PHP och sätt rättigheter samtidigt:
[kod]
<?php
mkdir("/katalog", 0777);
?>
[/kod]
Med användare menade jag ingen fysisk person, utan användargrupper ur operativsystemsperspektiv. Ex. Unixvärldens Owner, Group, Other. FTP-access räknas även det som en speciell användare.
okej. fan servern krånglar så jag kan inte testa när o hur jag vill, men skall ge det ett försök såfort den funkar igen. btw du vet inget webhotell som jag kommer undan billigt med, me ett par hundra megg o lite php, mysql osv? ha d gött
Comment