PDA

View Full Version : Formatera samt ominstallera Windows XP Pro

calson
2005-09-05, 18:09
Hej!

Jag ska formatera och ominstallera windows XP Pro på en kopmis dator. När jag formaterar min dator behöver jag bara köra windows skivan och välja formatera samt ominstallera windows xp.

När jag kör kompisens windows skiva kan jag bara repparera samt installera windows xp-pro. Väljer jag installera kommer det ju finnas två operativsystem?

Någon som vet något annat sätt man kan gå till väga för att göra detta på ett smidigt och rätt sätt.

det går juh inte att formatera manuellt eftersom xp-skivorna använder filer som redan finns på datorn, eller?

Tack på förhand

calson
2005-09-05, 18:33
Jag ser ingen annan lösning än att installera windows på en annan partition och sedan radera den gamla men det känns inte helt ok eftersom jag inte hållit på med partitioner så mycket.. Är detta någon som rekomenderas eller finns någon bättre lösning?

Det är en HP compaq nx7010

Tack på förhand

legis
2005-09-05, 19:57
Har du ingen möjlighet att ta bort partitionen i installationsfasen? Sen välja att installera på denna.

oskob
2005-09-09, 08:18
- skaffa en win98 startdisket (http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm)
- starta om datorn med disketten i
- starta fdisk
- ta bort partitionen
- kör windows installationen

:bire

( I fdisk väljer du att ta bort en icke DOS-partition om du kör med NTSF )

Sjodahl
2005-09-09, 08:32
Boota ifrån skiva:
1. Stoppa i skivan
2. Tabort alla partioner (VARNING ALLT KOMMER ATT FÖRSVINNA)
3. Skapa en ny med lagom storlek
4. Du kommer att frågas om du vill formatera (eller du måste)
5. Installera windows som vanligt

Så kommer du garanterat bara ha 1st windows! :bire

calson
2005-09-12, 10:29
lagom storlek?

Om jag bara vill ha en partition använder jag 100% av utrymmet då?

Rikard
2005-09-12, 11:06
Jepp.

calson
2005-09-12, 11:34
En snabb fråga innan jag kommer till skott.

Jag har juh bara en rescue skiva. Om jag tar bort det gammla windows kommer jag då kunna installera om det eller måste jag skaffa fram en ren xp skiva då?

Rikard
2005-09-12, 11:40
Rescueskivor brukar återställa datorer till leveransskick. D.v.s. var det program och tilläggsapplikationer installerade så kommer de med stor sannolikhet att installeras också. Rescueskivor skapar inte en "ren" Windowsinstallation.

calson
2005-09-12, 11:46
Så först ta bort partitionen där det gamla windows ligger, skapa en ny och sedan installera windows med rescue skivan på den nya partitionen?

Tack för all hjälp

calson
2005-09-12, 12:52
När jag skulle ta bort partitionen C: Partition1 [NTFS] fick jag medelande om att det inte gick att utföra åtgärden eftersom partitionen innehåller tempo installationsfiler som krävs för att slutföra installationen.

Jag försökte då skapa en ny partition för att installera windows där och sedan ta bort den gamla partitionen men utan lycka.

Just nu har jag
C: Partition1 [NTFS] 38147 MB
Opatitionerat utrymme 7 MB

När jag försökte skapa en ny partition med C: markerat händer ingenting. När jag instället markerade det opatitionerade utrymmet fick jag medelandet

"Det opartitionerade utrymmet som du markerade är reserverat för Windows XP-partitioneringsinformation.
Gå tillbaka till föregående skärmbild och markera ett annat opartitionerat utrymme om du vill skapa en nu partition."

Men det går juh inte eftersom jag bara kan markera två saker och inget fungerar.

Någon som vet en lösning till mitt problem.

Tack på förhand

calson
2005-09-25, 17:39
Jag kan fortfarande inte förstå hur jag ska kunna formatera datorn så jag får väll lägga det åt sidan men nu har ett nytt problem uppstått.

Varje gång jag startar datorn med eller utan windows skivan i får jag frågan om jag vill starta windows normalt eller starta installationsprogramet för windows. Man har tre sekunder att välja och om man inte hinner (inte är i närheten eller liknande) startar installationsprogramet för windows.. Jag får samma frågor som jag skrev ovan så windows installeras inte om jag inte väljer det valet.. Hur som är det väldigt störande.

Någon som vet hur jag gör för att windows ska starta helt normalt.

Tack på förhand

Sjodahl
2005-09-25, 18:17
tabort CDskivan ur spelaren, eller gå in i BIOSen och välj first boot device Hårddisk.

calson
2005-09-26, 21:39
har jag redan gjort.

Sjodahl
2005-09-26, 21:43
Jag kan fortfarande inte förstå hur jag ska kunna formatera datorn så jag får väll lägga det åt sidan men nu har ett nytt problem uppstått.

Varje gång jag startar datorn med eller utan windows skivan i får jag frågan om jag vill starta windows normalt eller starta installationsprogramet för windows. Man har tre sekunder att välja och om man inte hinner (inte är i närheten eller liknande) startar installationsprogramet för windows.. Jag får samma frågor som jag skrev ovan så windows installeras inte om jag inte väljer det valet.. Hur som är det väldigt störande.

Någon som vet hur jag gör för att windows ska starta helt normalt.

Tack på förhand

Okej jag som missuppfattade det kanske, isåfall har du väl börjat installationen men sedan avbrutit den för att bli av med detta alternativ bör du kolla i din boot.ini som ligger oftast i c:\ (dold)

min ser ut så här:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Antar du har en extra rad för Alternativ nummer2?