pg
2005-08-31, 12:42
Hej
Jag har en sida där man kan logga in och skriva till en databas via ett flertal olika formulär. Databasen innehåller relationer i mer är 2 nivåer så för varje submit görs en kontroll av ID i högsta nivån. Nu har jag kommit på att, i stället för en massa if-satser, är väldig smidigt att lägga SQL-strängen för kontrollen i ett sessionvärde. Tekniskt funkar det men frågan är om det innebär några svagheter med avseende på säkerhet m.m. Som jag har fattat det så lagrar sessen en cookie-referens hos klienten så det borde inte vara några problem.
Därför jag undrar om det är någon som har testat detta och vad ni har för synpunkter.
Ex.
<form method="post" action="update.asp">
Formuläret
</form>
<%
Dim SQLReference
SQLReference = "SELECT COUNT(*) AS nRS "
SQLReference = SQLReference & " FROM TopObject "
SQLReference = SQLReference & " WHERE TopObjectID = " & TOID
SQLReference = SQLReference & " AND SubObjectID = " & SOID
Session("SQLReference") = SQLReference
%>
Efter submit körs SQL-satsen och om värdet på nRS är > 0 så sparas datan från formuläret.
Tackar på förhand för ev. synpunkter /PG
Jag har en sida där man kan logga in och skriva till en databas via ett flertal olika formulär. Databasen innehåller relationer i mer är 2 nivåer så för varje submit görs en kontroll av ID i högsta nivån. Nu har jag kommit på att, i stället för en massa if-satser, är väldig smidigt att lägga SQL-strängen för kontrollen i ett sessionvärde. Tekniskt funkar det men frågan är om det innebär några svagheter med avseende på säkerhet m.m. Som jag har fattat det så lagrar sessen en cookie-referens hos klienten så det borde inte vara några problem.
Därför jag undrar om det är någon som har testat detta och vad ni har för synpunkter.
Ex.
<form method="post" action="update.asp">
Formuläret
</form>
<%
Dim SQLReference
SQLReference = "SELECT COUNT(*) AS nRS "
SQLReference = SQLReference & " FROM TopObject "
SQLReference = SQLReference & " WHERE TopObjectID = " & TOID
SQLReference = SQLReference & " AND SubObjectID = " & SOID
Session("SQLReference") = SQLReference
%>
Efter submit körs SQL-satsen och om värdet på nRS är > 0 så sparas datan från formuläret.
Tackar på förhand för ev. synpunkter /PG