PDA

View Full Version : Tre års studielån värt gymnasiet?

Gardell
2005-07-13, 02:07
Hejsan

Jag har gjort en liten miss. Jag kommer inte kunna få några bidrag av olika anledningar, plus att jag fyller 20 nästa år. Så det är studielån som gäller.

Jag kommer inte bo hemma utan på annan ort, men det aktuella programmet finns på hemorten men jag vet att jag inte kommer in, men har inte sökt i år, så jag har inget intyg på det. Så jag kan inte få inackorderingstillägg, även om det bara hade varit för två terminer, men två års lån är i alla fall mindre än tre.

Men frågan, är det värt det?

Om det inte skulle bli gymnasiet så skulle det bli Komvux (på hemorten) isåfall, och läsa in högskolekompetens och sedan gå vidare via den vägen.

Studielån i övrigt, hur fungerar det? När måste man betala tillbaka det, och i vilka mängder? Och i hur stora summor lånar man?

:stud

muskot
2005-07-13, 03:12
När det gäller lån på gymnasiell nivå vill jag minnas att man kan få dem reducerade (eller kanske till och med helt avskrivna) om man fortsätter på högskolenivå och tar lån även där.
Studielån i övrigt, hur fungerar det? När måste man betala tillbaka det, och i vilka mängder? Och i hur stora summor lånar man? Ganska säker att du hittar svar på dessa frågor på csn.se.

Mc Fetto
2005-07-13, 06:26
Det stämmer som muskot skriver, efter tre terminer på högskola/univeristet så skrivs halva studieskulden av från gymnasienivån. Det var ivf så för fyra/fem år sedan.

Gardell
2005-07-13, 16:04
Åh sjutton. Det vore ju riktigt bra isåfall. :)
Ska ta och forska vidare i det.

Har även forskat vidare idag och har fått klart för mig att jag borde få annat stöd första året också. :)

Nickemannen
2005-07-13, 16:26
Sedan efter gymnasiet blir det tajt, vad jag har för mig har man bara rätt till 6 års studielån. Är alltså inte säker på detta något jag kanske fått för mig bara.

spango
2005-07-13, 16:52
Sedan efter gymnasiet blir det tajt, vad jag har för mig har man bara rätt till 6 års studielån. Är alltså inte säker på detta något jag kanske fått för mig bara.
Det stämmer, men man kan få dispens och få studielån ännu längre (t.ex. om man har en termin kvar på ett fyraårigt program eller så...), men det ska man kanske inte räkna med.

kaxigt
2005-07-13, 17:02
Jag tycker också att du ska kolla med vilka regler som gäller om du läser på KomVux. Dels går det snabbare än i ungdomsgymnasiet, och dels (i alla fall förr) så var de rätt frikostiga mot de som var 20 år och yngre, en del fick till och med mattillägg. Nu tror jag att det var för de som inte hade fullständigt avgångsbetyg från gymn, men jag är som sagt inte säker. Min personliga erfarenhet säger att du ska försöka att plugga på bidrag så länge det går. Om du ex måste ta studielån tycker jag att du ska bo hemma och bara ansöka om bidragsdelen vilken borde ligga runt 3.500/mån idag. Då slipper du lånedelen :)

mvh/Lena

red/ studielån får du ta i 240 veckor tror jag det är och dessa veckor minskar från och med det året du fyller 40. Återbetalningen sker med en viss procent från din lön, kan dock avskrivas en del om du blir sjuk. Blir du arbetslös så fryser de återbetalningen. TIPS! Kör hårt och bli klar så fort som möjligt och ta hela studielånet om du kommer in på högskola eller universitet.