PDA

View Full Version : Böcker med personporträtt

costodia
2005-04-19, 07:44
Jag läste Åsne:s "Bokhandlaren i Kabul" och blev sormförtjust, jag tror det är personportträtten jag gillar bäst, och att de är evrklighetsbaserat.

Har läst "100 och en dag" nu och blev lika glad och lycklig av att läsa den, den var inte lika bra tyckte jag, men väldigt bra ändå.

Jag har kommit på att det är böcker med personportträtt jag gillar.

sådana böcker letar jag efter.

casca
2005-04-20, 21:39
Vad menar du med personporträtt? Biografier?

:stefan:
2005-04-21, 03:39
Porträtt och porträtt men Oscar Hedlunds bok om "Cornelis" var en höjdare - massa närstående har skrivit egna kapitel om hur de upplevde Mäster Vreeswijk. Kanonbok! :)

costodia
2005-04-21, 08:39
Vad menar du med personporträtt? Biografier?
Ja, jag trodde att man kunde benämna det så också, menså kollade jag på kategorin "bigrafier på bokus http://www.bokus.com/cgi-bin/P_campaign_show.cgi?location=cat_literature-biography
och där finns ingen bok som jag är speceillt nyfiken på att läsa.

Nej, en journalist som beskriver en grupp eller familj är nog mer det jag är ute efter.

Porträtt och porträtt men Oscar Hedlunds bok om "Cornelis" var en höjdare - massa närstående har skrivit egna kapitel om hur de upplevde Mäster Vreeswijk. Kanonbok! :)

tack för tispet, jag tycker det känns motigt att läsa en hel bok om EN person, men jag ska nog låna den på bibblan och kolla upp om det är något för mig.