PDA

View Full Version : Länka ihop klasser

AndreasC
2005-03-30, 00:02
Har en länk som har css-egenskaper för bakgrundsfärg etc tilldelade till sig. Om jag för muspekaren över den så syns bakgrundsfärg ochh allt annat som också är angett.

I ett block-element har jag en annan länk utan css-egenskaper.

Vad jag undrar är om jag kan få css-egenskaperna för den första länken att aktiveras när jag för muspekaren över andra länken?

Den första länken ser ut såhär:

<a href="http://www.nintendo.com.ar/" class="links_standard" target="_blank">Nintendo</a>

och classen för den är som följer:

a.links_standard:hover {
background-color: #bdbdbd;
border: 1px solid #ebebeb;
position: absolute;
z-index: 1;
display: block;
width: 540px;
height: 38px;
padding: 0px;
margin: 0px;
}

Om jag för muspekaren över den andra länken, kan jag då få egenskaperna för första länken att aktiveras, alltså att bakgrundsfärg osv visas på samma ställe på sidan som de skulle ha gjort om jag hade fört muspekaren över första länken?

AndreasC
2005-03-30, 15:33
Vad jag menar är att det ska bli samma resultat om jag för muspekaren över andra länken som över första länken. Om jag för markören över andra länken så ska alltså inte egenskaperna appliceras för den länken utan för den första länken.

fiddler
2005-03-30, 15:42
Något sådant?
a {
background-color: #bdbdbd;
border: 1px solid #ebebeb;
position: absolute;
z-index: 1;
display: block;
width: 540px;
height: 38px;
padding: 0px;
margin: 0px;
}

AndreasC
2005-03-30, 16:18
Njae, inte riktigt så. Alltså, då måste ju alla länkar bli så som du skriver, och egenskaperna kommer förmodligen att appliceras på just den länk som man för muspekaren. Jag har försökt förklara här ovan hur jag menar, hoppas det inte misstolkas.

zcorpan
2005-03-30, 19:54
OK. Vi har två länkar. Länk A. Länk B. När man för muspekaren över "Länk A" ska "Länk B" byta färg. Var det så du menade?

Det går inte med enbart CSS. Du måste ta till JavaScript...

AndreasC
2005-03-30, 20:11
Ok, är javascript en bra lösning, eller kanske är det den enda lösningen? Hursomhelst var det exakt så jag menade. En hover på Länk B ska sätta css-egenskaper på Länk A.

Om dte är Javascript som gäller, kanske någon moderator vill flytta den här diskutionen till javascript så det bara är att fortsätta på den?