View Full Version : byta css varje dag
Det finns ju script för att byta bild varje veckodag. Finns det ngt liknande för att byta css mall varje dag så att ex måndag går i blått tema, tisdag i grönt osv?
Använder du PHP t ex? Det borde vara lätt att slänga ihop lite PHP-kod som kollar vilken veckodag det är och laddar en ny mall varje dag. (mon.css, tue.css...etc)
Man kan inte göra det med javascript?
voigtann1
2005-01-13, 12:16
bör ju vara fullt möjligt med javascript... typ något
var str_day = "monday";
document.write("<link href='css/" + str_day + "' rel='stylesheet' type='text/css'>")Sen är det nog bara att a något färdigt script som skriver veckodagar och göra så att str_day kanske ta ut vilken dag i veckan det är... men där slutar mina kunskaper inom javacsript :e
Vi hade detta på en sida för datorföreningen i skolan, och det är extremt enerverande för besökarna, men det hör inte hit!
Beror ju kanske på hur man använder det. Jag hade bara tänkt använda det till header och footer divvarna först och främst.
Ok då är det inte lika illa :)
Men att byta css varje dag är inte särskilt bra eftersom en fördel med css är att klienterna bara behöver ladda ner css filen en gång, men det beror ju mycket på vad det är för sida du ska köra det på.
m_soderlund
2005-01-13, 15:07
Jag är av den åsikten att man ska låta webbplatsens besökare bestämma i första hand vad den vill använda för stilmall, och i andra hand välja åt besökaren. Hur kul är det att komma till en sajt där man inledningsvis inte känner igen sig? :)
Jag är av den åsikten att man ska låta webbplatsens besökare bestämma i första hand vad den vill använda för stilmall, och i andra hand välja åt besökaren. Hur kul är det att komma till en sajt där man inledningsvis inte känner igen sig? :)
Jag är inte av den åsikten - då skulle ju css och javascript och bakrundsbilder och pixlar och fonter och sånt inte behövas alls. Du väljer ju vad besökaren ska se när du gör en design. Däremot är det bra om man kan känna igen sig ibland (beroende på sammanhang).
bonusurl (gammal klassiker): http://www.superbad.com/
m_soderlund
2005-01-13, 16:47
Okej, jag kanske inte uttryckte mig klart. Om man har sju olika stilmallar att välja mellan, så tycker jag att man ska ge användaren alternativet att använda den stilmallen användaren vill ha, när som helst, och inte bli bestämd över att "sidan är grön på måndag, gul på tisdag" etc. utan att besökaren kan ändra på det. U get it? :)
Jag förstår vad du menar. Det kan hända att jag håller med till viss del också, men det kan bero på vad siten ska användas till. Förra året jobbade jag med en site som hade olika färg på olika avdelningar. Det var för att man snabbare skulle se vilken del av siten man var inne på. Det kan ju vara så att ett kalendarium med färgkodning på veckodagarna är mer användarvänligt. Dessutom kanske hela sidan inte behöver byta färg bara för att man färgkodar sidan
Ja just det ja. Frågan gällde ju inte om man gillar färgkodade veckodagar eller så. Det var ju om det gick att göra. Ja, det går med hjälp av javascript, men det är ju ett annat forum. (jag tror iofs att det kan vara enklare att bara byta färg på enstaka objekt än att byta hela stilmallar varje veckodag)
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.