PDA

View Full Version : Tab i formulär?

webbSAJTEN
2005-01-12, 06:33
Tjena!
Går att att bestämma ordningen på hur markören skall flyttas när man klickar på "Tab"?

Skarre
2005-01-12, 06:47
tabindex="1"

zcorpan
2005-01-12, 11:10
Ja, om du lägger dem i logisk ordning i dokumentflödet och positionerar dina element med CSS. :)

Tabindex behövs bara när man använder HTML på fel sätt. (Tex en tabell för layout.)

dectgap
2005-01-12, 11:39
Ja, om du lägger dem i logisk ordning i dokumentflödet och positionerar dina element med CSS. :)

Tabindex behövs bara när man använder HTML på fel sätt. (Tex en tabell för layout.)

Så du menar att om jag har följande kod
<input id="t1" />
<input id="t2" />
och väljer att, genom CSS, positionera #t2 före t1, så skulle det inte finnas någon mening med tabindex?

Jag skulle snarare säga tvärtom:
P.g.a. att man genom CSS kan få element att på sidan ligga i en annan ordning än i koden finns det ett större syfte med tabindex.

zcorpan
2005-01-12, 12:19
Va? Det var inte direkt så jag menade. Det är ju också fel användning av HTML.

Man lägger koden i den ordning man vill ha sitt tabindex. Vad är det för mening att lägga det i fel ordning?

Om man använder HTML för att få en layout man vill ha, men som påverkar i vilken ordning elementen kommer i koden, då blir man tvungen att använda tabindex.

Om man lägger elementen i rätt ordning i koden så behöver man inte använda tabindex.

PepeJeria
2005-01-12, 12:55

Du har fel. Tabindex är absolut inte fel användning av HTML, den är en del av standarden (http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/interact/forms.html#h-17.11.1) och kan i vissa fall vara väldigt användbart.

martin
2005-01-12, 13:25
...och väljer att, genom CSS, positionera #t2 före t1, så skulle det inte finnas någon mening med tabindex?Jo, om man gör så. Då blir det i och för sig fel för de som titar på sidan utan stilmallar (t ex screenreaders)Jag skulle snarare säga tvärtom:
P.g.a. att man genom CSS kan få element att på sidan ligga i en annan ordning än i koden finns det ett större syfte med tabindex. Ja, eller se till att elementen ligger i samma ordning som koden så det funkar överallt.

dAEk
2005-01-12, 13:33
Jo, om man gör så. Då blir det i och för sig fel för de som titar på sidan utan stilmallar (t ex screenreaders)Off-topic » Vilka screenreaders läser websidor utan css? :q

martin
2005-01-12, 13:40
Off-topic » Vilka screenreaders läser websidor utan css? :q Bra fråga. Jag tror att jag egentligen menar specialläsare som tolkar om koden till röstgenerering eller braille. Testade nån sån ett tag och den använde inga visuella stilmallar.

martin
2005-01-12, 13:50
Jajustja. Vad jag egentligen menar är att om man är ute efter att göra en site mer tillgänglig för alla så är det bästa att presentera innehållet i rätt ordning och det näst bästa att använda tabindex för att man inte presenterar innehållet i en logisk ordning. Om man med html och stilmallar presenterar innehållet i rätt ordning är tabindex ganska överflödigt.

/ m a r t i n

PepeJeria
2005-01-12, 14:01
Fast det handlar inte om att elementen hamnar fel på sidan, det handlar helt enkelt om att du kan bestämma vilken ordning du vill tabba igenom ett formulär (eller annat). Inget fel med det.

Du kan tex med Javascript ändra dess värde så att den bara tabbar igenom ofyllda fält etc.

dAEk
2005-01-12, 14:15
Jo iofs...

men varför vill man ändra tabordningen från den fysiska ordningen? Då "uppträder" formuläret olika beroende på hur man navigerar på sidan!

Har man kodat sidan rätt från början behöver man inte tabindex, enligt min mening. Som jag ser det är tabindex ett tecken på att man strukturerat sidan knasigt från början och i.o.m. tabindex kan man ställa saker och ting "till rätta". Ingen bra lösning härifrån sett. ;)

Jag har hittills aldrig vart tvungen att använda tabindex men det finns säkert tillfällen då de är användbara.

Web-Tor
2005-01-12, 14:20
Vill man kunna tabba till annat än form-element och länkar är tabindex enda(?) metoden. :)

zcorpan
2005-01-12, 16:03

Du har fel. Tabindex är absolut inte fel användning av HTML, den är en del av standarden (http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/interact/forms.html#h-17.11.1) och kan i vissa fall vara väldigt användbart. Att lägga element i fel ordning är fel, i min mening. Lägger man dem i rätt ordning behöver man inte tabindex, såvida man inte vill att tabindex ska vara annorlunda jämfört med dokumentflödet.

PepeJeria
2005-01-12, 16:49
Jag har inte sagt att man ska lägga element i fel ording, bara att det är helt ok att använda sig av tabindex om man nu själv vill bestämma ordningen som tabbingen ska ske.

Själv kontrollerar jag alltid hur sidan ser ut utan CSS för att den ska vara åtkomlig på alla möjliga sätt.