View Full Version : FF, IE & w3schools
Sitter o pillar med mina lager igen men på en annan sida.
I FF ser allt ut som det "bör" göra men i IE flyttas min meny 10px till vänster så nu har ajg lagt det lite mitt emellan. Det är OK.
Men så var jag inna på w3schools Tryit Editor för att kolla o leka med padding.
Kopierade in hela min csskod samt all annan kod.
I rutan till höger som visar den färdiga koden ser precis ut som i FF.
Ähh, nu kom jag ju inte ihåg vad jag skulle komma fram till men varför är det så här?
Kan det ha att göra med att IE och FF tolkar padding på olika sätt? Antagligen. :)
Ja jo så långt har jag förstått, men vad ska man göra åt det då?
Det är det här jag blir så trött på. Vissa säger att "den här sidan e anpassad för ie" blah blah.
Ibland känns det som man vill skriva tillbaka men att det ska vara FF.... suck,
PepeJeria
2005-01-07, 14:45
Eftersom olika browsers inte har samma default padding, så ska man inte förlita sig på dem, sätt alla paddings själv! För att nollställa alla margins och padding, börjar du med
*
{
margin:0;
padding:0;
}
Nu vet jag varför jag slutade göra hemsidor för några månader sen.
Det mesta har funkat bra hittils både i bångstyrliga IE och FF. men så ändrade jag till det PepeJeria skrev, men jag hade nåt liknande redan.
Sen skulle jag kolla hur det såg ut i IE men den ville bara inte starta mina *.php filer så jag la vel upp det på nätet då.. Då ser jag det jag inte vill se.
Sidan som jag har nu har två kolumnar med text. Huvudtexten till vänster o menyn till höger. Allt ser ut precis som jag vill i FF men som sagt, i IE är det något jag inte vill se: Båda dessa kolumner ligger på varandra.
Då får man en sån där känsla igen att man inte vill hålla p åmed sånt här utan bara sitta o slösurfa på wF.
Varför gör dom så här mot oss? *suck* vad tråkigt allt blev.
PepeJeria
2005-01-07, 23:05
Om du har en url tlil ditt exempel så kanske man skulle kunna ta en titt på koden och se vad som är tokigt.
Finns nu bara en sida, men det e ju skit samma.
http://www.jerpadesign.com/portfolio/1/index.php
CSS-mallen (http://www.jerpadesign.com/portfolio/1/61.css)
I ie ligger båda spalterna på varandra till vänster. :(
I ff ligger de som de ska. :)
/r glömde css-mallen
Hej!
Nu kommer du nog bli mycket glad!
Jag önskar jag hade sån här hjälp när jag försökte lära mig CSS layouter för ett år sedan. Det var lite kod som var onödig.
Jag tog mig friheten att optimera bakgrundbilden och addera en liten grej i den :).
Lade också till de kommentarer som jag själv skriver in för att göra det mer lättläst kod.
Hoppas att det går bra för dig!
Okej. Kommentarer.
Du hade byggt upp layouten lite okonventionellt, så jag gjorde om den till floats som är mycket enklare att underhålla och du slipper räkna på margins.
Sen, så för att säga sig köra enligt standard så...
Detta var skälet till IE's dumma behandling av min nya layout. Du hade satt dina headings (H3) i listorna, vilket inte är så smart.
Av någon anledning hade du en massa span också, och en massa vitt utrymme i din kod.
Jag tog bort lite av textformateringen.
Jag brukar säga att om det är två typer av till exempel poster eller headings som har något likadant så ska man använda ett block med komma (,) för att beskriva dem. Under detta blocket skriver man sedan det som man vill att respektive block ska ha för sig självt. Tex. sidebar och content.
#sidebar, #content { font-family:verdana; padding: 30px; }
#sidebar { float: left; }
#content { float:right }
till exempel.
Kolla på koden som jag har gjort om.
Jag har även två rena CSS layouter på
www.skolor.pedc.se/borgar (www.borgarskolan.tk)
www.henrik-f.tk
Om du undrar om mer är det bra att fråga. Koden är riktigt mycket kommenterad nu, så det borde inte vara några problem att fatta den. Jag lade också till bakgrunden som PSD.
PS! Nu blev den jävligt het enligt mig :), bra grunddesign alltså. DS
MVH
Henke
Ahh, nu börjar det likna något. Hade nästan gett upp hoppet och börja med något annat men nu kanske man har något att göra på kvällarna frutom pusslet :)
danke danke
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.