PDA

View Full Version : Flerfältsväg - omkörning till höger?

Dryden
2004-12-29, 19:30
Hur är det egentligen med omkörning i höger körfält? Vi är några stycken som diskuterar ärendet och det är aningen delade åsikter.

Scenario:
Du kör på en väg med två körfält åt samma riktning. Flera kilometer innan avfart så blir vänster körfält markerat att leda till A-staden och det högra körfältet markerat att leda åt B-staden. Båda dessa körfält följs alltså sedan åt under några kilometer med normala mittlinjer och körfältsbyten är således tillåtna. Nu hamnar jag bakom en bil som ligger i vänster körfält och som troligtvis skall åt A-staden. Jag skall också åt A-staden men väljer att köra om framförvarande bil i höger körfält. Efter att jag tagit mig om bilen i fråga så byter jag åter till vänster körfält och fortsätter min färd mot A-staden.

Men gjorde jag rätt nu? Frågan är alltså om omkörningen är giltilig om...
» hastighetsbegränsningen är satt till 70km/h?
» hastighetsbegränsningen är satt till 90km/h?
» ens överhuvudtaget?

Enligt trafikförordningen så får man köra om när körfälten är skyltade åt olika destinationer. Det jag dock blir aningen tveksam till är om jag får köra om en bil som ovan, då jag faktiskt kör om en bil som förmodat är på väg till samma destination som mig själv.

Så här skriver, Trafikförordningen, kapitel 3, §41 (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm):I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält
1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält,
2. om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller
3. om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.Sådär. Fritt fram för spekulationer. :)

Rikard
2004-12-29, 19:52
Du får köra om på höger sida om hastighetsbegränsningen är satt till 70 km/h eller lägre. Däremot får du inte sicksacka mellan fälten för att snabbare komma fram.

Så har i alla fall jag uppfattat lagändringen som gjorde för något år sedan.

Dryden
2004-12-29, 19:57
Du får köra om på höger sida om hastighetsbegränsningen är satt till 70 km/h eller lägre. Däremot får du inte sicksacka mellan fälten för att snabbare komma fram.Det är så jag uppfattar det hela också. Men det står inget om något med hastigheter då sträckan jag tänker på i frågan är både 70 och 90.

Jerpa
2004-12-29, 20:42
Är det nån enstaka bil som ska till A så skulle jag köra om oavsett hastighet. Skulle det vara många bilar skulle jag vänta, så många minuter spar jag iaf inte.
Men hur det är enligt farbror blå vet jag inte.

supreme
2004-12-29, 21:03
Det skulle verkligen vara intressant att få ett svar på det, inte för att jag någonsin kör på ett liknande ställe men ändå.

Jag vet dock att det är förbaskat iritterande med bilar som kör långsammare än en själv i vänster fil och värgarar svänga in trots att dom enligt lag skall göra så oavsett vilken hastighet jag kör i. Fenomenet uppträder framträdesviss då bilen i vänster körfält har 500 meter kvar tills han kommer i närheten av att köra om en långtradare som kör 2km/h långsammare än han själv... Dom brukar se en liten grön bil i höger körfält som glider förbi och lägger sig framför bilen i fråga.

Vad jag vet är detta betende olagligt men det är bilen som inte svänger in för att släppa förbi den snabbare bilen som polisen straffar, stämmer det?

UlfT
2004-12-29, 21:10
Du får köra om på höger sida om hastighetsbegränsningen är satt till 70 km/h eller lägre. Däremot får du inte sicksacka mellan fälten för att snabbare komma fram.Det är så jag uppfattar det hela också. Men det står inget om något med hastigheter då sträckan jag tänker på i frågan är både 70 och 90. På varje ställe på vägen du befinner dig, har du endast en hastighetsbegränsning, även om vägen kan ha andra gränser på andra partier. Alltså borde det bara vara fråga om att när du är på ett avsnitt där det är 70, så är det ok att köra om på höger sida.

Rikard
2004-12-29, 21:20
Vad jag vet är detta betende olagligt men det är bilen som inte svänger in för att släppa förbi den snabbare bilen som polisen straffar, stämmer det? Överskrider du hastighetsgränsen spelare det ingen roll vilken fil du kör om i. Rent teoretiskt får du inte överskrida hastighetsgränsen vid vanlig omkörning heller, men där ser polisen oftast mellan fingrarna av trafiksäkerhetsskäl.

Om du kör om på det sätt du nämner på t.ex. en motorväg så är det dig polisen bötfäller, även om bilisten framför dig inte har hållit lagstadgad hastighet.

Ärligt talat så är omkörningar på höger sida på motorväg en av de värre saker man kan göra enligt min uppfattning. Tanken är att du aldrig ska behöva oroa dig för högerfältet - där ska det alltid vara fritt. D.v.s. om du ligger i vänster fil och snabbt behöver göra en undanmanöver så är det åt höger du ska göra den. Vad händer då om någon har fått för sig att köra om på högersidan? I de flesta fall har vi nog en dödsolycka med tanke på att ursprungshastigheten är långt över vad bilarna är gjorda för att hantera kollisionsmässigt. Så jag ber er som kör om på höger sida på motorvägen att sluta med det med hänsyn till oss oberäkneliga medtrafikanter. :)

Dryden
2004-12-29, 21:27
Ursprungsfrågan gäller inte omkörning på vanlig motorväg utan bara då de två körfälten är ämnade åt två olika destinationer. Då är det ju också tillåtet att ligga i vänsterfilen, om det nu är den filen som för mig till min måldestination.

Dryden
2004-12-29, 21:30
Det är så jag uppfattar det hela också. Men det står inget om något med hastigheter då sträckan jag tänker på i frågan är både 70 och 90. På varje ställe på vägen du befinner dig, har du endast en hastighetsbegränsning, även om vägen kan ha andra gränser på andra partier. Alltså borde det bara vara fråga om att när du är på ett avsnitt där det är 70, så är det ok att köra om på höger sida. [/citat]Jag vet inte, jag kanske är trött, men jag kan inte riktigt tolka ditt inlägg. Tala ur skägget (om du har något). ;)

UlfT
2004-12-29, 21:40
Det är så jag uppfattar det hela också. Men det står inget om något med hastigheter då sträckan jag tänker på i frågan är både 70 och 90. På varje ställe på vägen du befinner dig, har du endast en hastighetsbegränsning, även om vägen kan ha andra gränser på andra partier. Alltså borde det bara vara fråga om att när du är på ett avsnitt där det är 70, så är det ok att köra om på höger sida. Jag vet inte, jag kanske är trött, men jag kan inte riktigt tolka ditt inlägg. Tala ur skägget (om du har något). ;) [/citat]Jo, du höll med Rikard om att det är en 70-gräns som gäller för omkörningar på höger sida. Men så frågade du om vad som gäller om vägen har både 70- och 90-gränser.

Nicrosoft
2004-12-29, 21:40
Det är så jag uppfattar det hela också. Men det står inget om något med hastigheter då sträckan jag tänker på i frågan är både 70 och 90. På varje ställe på vägen du befinner dig, har du endast en hastighetsbegränsning, även om vägen kan ha andra gränser på andra partier. Alltså borde det bara vara fråga om att när du är på ett avsnitt där det är 70, så är det ok att köra om på höger sida. Jag vet inte, jag kanske är trött, men jag kan inte riktigt tolka ditt inlägg. Tala ur skägget (om du har något). ;) [/citat]

När du befinner dig på den gråa sidan, baksidan, av 70-skylten är det ok att köra om på höger sida.

Rikard
2004-12-29, 21:45
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika
vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det
körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i
timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för
trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare
använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den
fortsatta färden.
Källa: http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw/?${BASE}=SFST&${THWIDS}=6.49]11043600491088&${HTML}=SFST_DOK&${TRIPSHOW}=format=THW&${THWURLSAVE}=49]11043600491088

Och så svaret på frågan?
41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett
fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält

1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma
riktning och det är tät köbildning i alla körfält,

2. om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är
utmärkta med körfältsvägvisare, eller

3. om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till
en vägkorsning.

frankof
2004-12-29, 21:56
Jag har inte läst genom alla inlägg, men vid 70 eller lägre får du köra om hur du vill.
På 90 eller högre får omkörning endast ske till vä. och det är din skyldighet att hålla till hö.
Blanda nu inte ihop omkörning och passering/filkörning ;)

Dryden
2004-12-29, 21:58
Det är passering/filkörningen jag syftar på. :)

UlfT: Nu är även jag med. ;)

Mr. N.
2004-12-29, 21:59
Blanda nu inte ihop omkörning och passering/filkörning ;) Just det satt jag och funderade på, var dras gränsen?

frankof
2004-12-29, 22:05
Blanda nu inte ihop omkörning och passering/filkörning ;) Just det satt jag och funderade på, var dras gränsen?
Ja, du, det är väl inte så lätt, men det gör det ju också svårt att åka dit ;)
Men att aktivt köra om till hö. på motorväg kan bli svårt att prata sig ur om "farbror blå" skulle ha en åsikt. deremot att vänta med att byta fil tills man har passerat ett antal "sniglar i fel yoghurt"(vä-fil) får väl anses som passering, man måste inte byta fil en mill innan bara för att vara ute i god tid ;)

:stefan:
2004-12-29, 23:23
Omkörning till höger bryr jag mig inte så mycket om, jag anser att man har minst lika stor skyldighet att hålla reda på vad som finns till höger om bilen som till vänster.

De väglusar som biter sig fast i vänster körfält oavsett hastighet däremot blir jag vansinnig på! Finns det två körfält och man inte ska till vänster ska man jävlar i havet hålla till höger, ska det vara så förtvivlat svårt? Jag vet inte hur många sena kvällar jag har legat bakom någon från E4, förbi A6 och hela Odengatan ner, genom ett antal rondeller och korsningar, som har legat som klistrad i vänster hela vägen för att helt plötsligt skutta över i höger och svänga direkt nere på Kungsgatan... Är det "coolt" på nåt sätt att ligga i vänster?
Snarare patetiskt. :bla