View Full Version : Två frågor
illusion
2004-09-03, 13:29
För det första, hur har killen på http://www.boogiedesign.com/articles/web/031004_mailto/ gjort så hans länkar ser ut så?, tror inte han sitter o skapar massor med mappar.
Och dessutom vill jag ha så att om jag laddar upp bilder via min ftp så ska bilderna få unika id nummer och allt ska sparas i databasen.
Ngn som vet hur?
Fredde Mannen
2004-09-03, 15:53
För det första, hur har killen på http://www.boogiedesign.com/articles/web/031004_mailto/ gjort så hans länkar ser ut så?, tror inte han sitter o skapar massor med mappar.
Och dessutom vill jag ha så att om jag laddar upp bilder via min ftp så ska bilderna få unika id nummer och allt ska sparas i databasen.
Ngn som vet hur?
Okey vi börjar med fråga 1: ehumm.. jo det är som du tror, det ger en bättre kontroll över vad som finns i utrymmet. :)
Fråga nummer 2: Om du planerar att spara allt i databasen, dvs även bilderna, s förstårjag inte varför du laddar upp detta via ftp, kör en fileupload till databasen och där i tabellen så har du en kolumn som agerar som id, dvs den är räknare. då får varje bild unikt id. Sedan hänvisar du endast till id i tabellen som finns i databasen. För om du laddar upp bilderna via FTP så måste du döpa om dina bilder för hand! Wee.. va skoj!
hoppas de inte är nåt jag glömt!
Erik Juhlin
2004-09-03, 15:58
Okey vi börjar med fråga 1: ehumm.. jo det är som du tror, det ger en bättre kontroll över vad som finns i utrymmet. :)Hur vet du det? Kan lika gärna vara så att hans CMS system skapar såna mappar. Kan också vara så att mappen inte ens finns fysiskt på servern utan att han har ett ISAPI-filter som fixar så det går mot en viss sida.
Fredde Mannen
2004-09-03, 16:04
Okey vi börjar med fråga 1: ehumm.. jo det är som du tror, det ger en bättre kontroll över vad som finns i utrymmet. :)Hur vet du det? Kan lika gärna vara så att hans CMS system skapar såna mappar. Kan också vara så att mappen inte ens finns fysiskt på servern utan att han har ett ISAPI-filter som fixar så det går mot en viss sida. Okey saken är den att va jag vill komma till är att det är förmodligen mappar för dem, men att de behöver inte betyda att han skapar dem själv ;)
det där med isapi-filter.. ehmm.. känns så onödigt! :)
Fredde Mannen
2004-09-03, 16:04
Okey vi börjar med fråga 1: ehumm.. jo det är som du tror, det ger en bättre kontroll över vad som finns i utrymmet. :)Hur vet du det? Kan lika gärna vara så att hans CMS system skapar såna mappar. Kan också vara så att mappen inte ens finns fysiskt på servern utan att han har ett ISAPI-filter som fixar så det går mot en viss sida. Okey saken är den att va jag vill komma till är att det är förmodligen mappar för dem, men att de behöver inte betyda att han skapar dem själv ;)
det där med isapi-filter.. ehmm.. känns så onödigt! :)
Erik Juhlin
2004-09-03, 17:05
ISAPI-filter kan vara grymt smidigt. Annars sitter du där med massa mappar och har ett helvete att underhålla det.
Kör man med ISAPI-filter så kan allt vara databasdrivet...
Fredde Mannen
2004-09-03, 21:09
ISAPI-filter kan vara grymt smidigt. Annars sitter du där med massa mappar och har ett helvete att underhålla det.
Kör man med ISAPI-filter så kan allt vara databasdrivet... jo jo.. sa bara onödigt! :P
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.