Meddelande

Minska
No announcement yet.

nätet funkar, men inte bakom routern ?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • nätet funkar, men inte bakom routern ?

    Hallåjsan. Idag blev jag sannerligen irriterad. Skulle dra ner routern och två datorer för att pilla lite. Och till min stora förvåning kan jag absolut inte komma åt nätet om jag har routern inkopplad, men om jag kör modem > dator funkar det klockrent. har provat att nollställa routern och renewat en massa ipnummer o grejjer. men det verkar inte som att routern får någon ipaddress. har provat att vänta 30 minuter och allt jag kunnat tänka mig. någon som skulle vilja ge mig ett tips så att jag slipper vara flintskallig vid 18 års ålder ?
    Allt jag behöver och allt jag vill ha är två skilda saker.

  • #2
    Vad har du pillat med då?
    /solbulle
    Hemmabio | Spelautomater | The Who

    Kommentera


    • #3
      hade hit en polares dator för att skicka över lite saker o bara vara allmänt (o)social. själva nätverket funkar hur bra som helst men vi får inget ipnummer så att vi kommer ut på internet med den. har testat resetat modem, router, dator, etc etc oxå. skapligt störande.
      Allt jag behöver och allt jag vill ha är två skilda saker.

      Kommentera


      • #4
        Vilken internetleveratör?

        Förmodligen har nätverkskortet på den dator som kan få ip-adress fått en lease från DHCP-servern som ännu inte gått ut. Prova att logga ut och släppa ip-adressen innan du kopplar in routern.
        Break a rule!

        Kommentera


        • #5
          Felia. Har testat allt det. Lät allting vara utloggat inatt, och kopplade in routern nu imorse. Funkade fortfarande inte. Den funkade 10 minuter innan jag kopplade in den nere nämligen. Det som var lite skumt.
          Allt jag behöver och allt jag vill ha är två skilda saker.

          Kommentera


          • #6
            Då måste det vara något skumt med routern. Får du kontakt med både modem och router när den senare är inkopplad?
            Break a rule!

            Kommentera


            • #7
              kan du pinga routern från din dator? Har du modemet ikopplat i WANporten på routern?
              -Wix

              Kommentera


              • #8
                jag har kontakt med routern från datorn, allting "internt" funkar. just nu har jag lyckats att ta mig ut på något sätt genom at resetta routern och skapa en gateway på datorn. men det blir samma skit om jag försöker öppna vissa portar och sånt i routern för att få saker som dc o annat att funka. då blir det tvärstopp igen =/ vad ska man göra åt denna ? hoppa på den eller kasta genom fönstret ?
                Allt jag behöver och allt jag vill ha är två skilda saker.

                Kommentera


                • #9
                  [citat=aXiz]just nu har jag lyckats att ta mig ut på något sätt genom at resetta routern och skapa en gateway på datorn.[/citat] Så all internettrafik går genom denna dator, menar du? I så fall gör ju inte routern mer än att agera switch.
                  [citat=aXiz]vad ska man göra åt denna ? hoppa på den eller kasta genom fönstret ? [/citat] Överhettad D-link?
                  Break a rule!

                  Kommentera


                  • #10
                    nä, asså jag menade att jag gjorde en sån där "konfigurera ett hemnätverk" men jag är så luddig när jag skiver överhettad hoppas jag inte eftersom jag just pluttade på den
                    Allt jag behöver och allt jag vill ha är två skilda saker.

                    Kommentera


                    • #11
                      hjääälp
                      Allt jag behöver och allt jag vill ha är två skilda saker.

                      Kommentera


                      • #12
                        På din beskrivning låter det i alla fall som att det är något fel i din router. Förhoppningsvis ett mjuvarufel som kan åtgärdas med en uppdatering av firmware.
                        Break a rule!

                        Kommentera


                        • #13
                          tackar så underbart mycket. nu verkar det iallafall fungera som det ska
                          Allt jag behöver och allt jag vill ha är två skilda saker.

                          Kommentera


                          • #14
                            Vad gjorde du då?
                            Break a rule!

                            Kommentera


                            • #15
                              Var lösningen att uppdatera routern med ny firmware?
                              /solbulle
                              Hemmabio | Spelautomater | The Who

                              Kommentera

                              Working...
                              X