Summering i Excel beroende på datum

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sadsmile
    Medlem
    • 2002-01-17
    • 177

Summering i Excel beroende på datum

Jag har ett problem med en grej i Excel. I en kolum så har jag en massa datum med formatet åå-mm-dd. I kolummen jämte finns det ett färde av formatet tal. Jag skulle nu vilja ha möjligheten att lägga ihop alla värden som tillhör datum ifrån t.ex. april månad.

Hur skriver jag denna funktion? Går det överhuvudtaget eller måste jag göra en VBA-grej för att lösa problemet.

Tackar på förhand

/Anders
  • MonaLisa
    Medlem
    • 2004-03-24
    • 5

En mycket enkel lösning på ditt problem kan vara att i en extra kolumn plocka fram månaden för varje datum som finns i din tabell och sedan använda SUMMA.OM för att summer alla värden för viss månad.

Om vi säger att du har dina datum i kolumn B och dina värden som skall summeras i kolumn C kan du i kolumn A skriva: =MÅNAD(B1) och kopiera erforderligt antal rader. Låt säga att raderna som skall summeras är rad 1-10, så kan du med formeln: =SUMMA.OM(A1:A10;4;C1:C10) summera alla värden för månaden april.

Comment

• sadsmile
      Medlem
      • 2002-01-17
      • 177

Den lösningen har jag tänkt på. Problemet är att jag inte vill ha in en extra kolum med månadsnr. I och för sig kan man lägga den så att den inte syns på skärmen, Excel klar ju ett stort antal kolummer.

Comment

Working...