PDA

View Full Version : Ramar - NN vs. IE

toha
1999-12-17, 12:13
Trodde att jag var ganska bra på det här, men gårdagen slutade med att jag gav upp. Så till mitt problem:

Jag har gjort en enkel hemsida med två ramar. Den övre ramen har height 77 och den undre ramen: *. Nu är det bara så att det skiljer sig några pixlar i Netscape gentemot IE.

Jag använder mig av attributet framespacing="0" om det är nån som undrar.

Hur kan man fixa det så att det blir exakt på pixeln rätt oavsett vilken webbläsare man använder?

------------------
/ Torbjörn Hansson

[Redigerat av toha den 17 dec 1999]

Netmums
1999-12-17, 12:21
Tyvärr Torbjörn så är det så att NN och IE inte behandlar pixlar likadant av okänd anledning. Det du kan göra om de absolut måste se likadana ut (så likadana det går iaf) är att du skapar ett dok för NN och ett för IE.
/Netmums

[Redigerat av Netmums den 17 dec 1999]

Sune
1999-12-17, 13:07
Välkommen Toha!

Detta är en ganska vanlig fråga som ställer till mycket problem.
Kort draget så är det så att Netscape vägrar lägga något närmare än en pixel från vänster och högermarginalerna (marginwidth="1" och marginheight="1") vilket Explorer accepterar. Om du vill att bildelement ska passa mellan de olika ramarna så får du antingen lägga bilderna i body backround="xxx" (med lite pill så går det) eller acceptera enpixelproblemet och skapa layouten efter detta.
Var det någon som förstod trots att jag kanske inte var så tydlig? Om inte, säg till så försöker jag igen! :-)

M v h
Sune

webbmannen
1999-12-17, 13:31
Hej toha,

En lösning som nästan tar hand om problemet hittar du på http://www.haradssparbanken.se/ .

Vad som händer här är att Netscape "käkar upp" lite av bilden som jag använt i den övre framen, men jag har åtminstone fått ihop den med den vänstra framen i både IE och NN.

(Sidan är under konstruktion)

/sten :h

emission
1999-12-20, 16:27
Har du lust att lägga upp sidan så att man kan titta? Jag tror nog att det ska gå att fixa till problemet.

/G

toha
1999-12-21, 10:08
Såhär ser koden ut:

<frameset rows="75,*,42" frameborder="0" border=0 framespacing="0" border="0">
<frame name="huvud" src="huvud.html" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize>
<frameset framespacing="0" border="0" cols="617,*" frameborder="0">
<frame name="pangea" src="cd.asp" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="auto" noresize>
<frame name="blank" src="blank.html" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize>
</frameset>
<frame name="varukorg" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize src="varukorg.asp">
</frameset>

Det konstiga är att IE lyder minsta pixeländring. Men i Netscape kan jag bara ha en precision på 4-5 pixlar. Himla mysko.

Nu har jag iaf. gjort två versionen av index-filen så det fungerar ju bra.

------------------
/ Torbjörn Hansson